Terugkeer van de plastic rockband

Probeer een publiek te veroveren met je rockende gitaarspel - hoera, Guitar Hero en Rockband zijn terug.

Opname van een nepband voor in de game Guitar Hero Live. Beeld Activision

'Wie neemt er nou een 'You Suck'-bord mee naar een concert?', roept James Franco vertwijfeld uit in een reclamefilmpje als een toeschouwer zijn kartonnen verwensing de lucht in steekt. De Amerikaanse acteur (Spring Breakers, The Interview) heeft een punt. Niemand gaat naar een concert van een band waarvan je weet dat ze vals spelen, of uit de maat.

Niemand - behalve de toeschouwers in Guitar Hero Live. Dat publiek heeft geen keus. Het krijgt derde-, vierde- en zelfs vijftienderangsmuzikanten voor zijn kiezen: ons, de gamers. Guitar Hero Live is een game waarin we op een plastic namaakgitaar moeten tokkelen om applaus te krijgen.

Timing

Guitar Hero is terug na een afwezigheid van vijf jaar. In 2010 trok uitgever Activision de stekker uit een van zijn succesvolste gamesreeksen. Er verschenen sinds 2005 liefst veertien titels in de serie, met een gezamenlijke oplage van rond 60 miljoen stuks.

Misschien was die winterslaap niet nodig geweest als Guitar Hero in zijn genre het rijk alleen had gehad. Maar tussen 2007 en 2012 verschenen ook acht afleveringen van Rock Band. Uitgever Electronic Arts verkocht ongeveer 27 miljoen spellen. Op een gegeven moment leken de gamers de gitaren beu. Maar raad eens? Ook Rock Band beleeft een comeback, met Rock Band 4. Waarmee de oorlog tussen de plastic gitaren opnieuw kan beginnen.

Aan de kern van de games is niets veranderd. Op het tv-scherm zien we een verticale gitaarhals waarover 'noten' rollen, van boven naar beneden. Als ze een bepaalde drempel bereiken moet de gamer de bijbehorende knoppen (frets op een echte gitaar) indrukken en een wiebelbalkje een aai verkopen (strummen, tokkelen). Is onze timing in orde, dan klinkt er een strofe muziek zoals we die ook in de originele versie van het nummer horen. Missen we een noot, dan klinkt er een schrille valse noot. En nog iets anders.

Beeld Harmonix

'Je kan er geen moer van'

'Wat is dat vreselijke geluid?', vraagt Lenny Kravitz in dezelfde commercial aan James Franco als hij na een miskleun op gitaar wordt geconfronteerd met boze toeschouwers. 'Dat is boegeroep', zegt Franco de rocker. 'Ze jouwen je uit.'

Een boze zaal - dat was en is de kracht van Guitar Hero en Rock Band. In de meeste games ga je dood bij gebrek aan kogels of punten. In deze muziekgames ga je door de grond, van schaamte. Het is een raadsel waarom niet meer computerspellen op deze manier spelers aanzetten tot betere prestaties, met personages die je hoofdschuddend de maat nemen. 'Je kan er geen moer van.'

In vorm verschillen Guitar Hero en Rock Band wel. Rock Band 4 is doorgegaan op de oude weg. Spelers kunnen zelfs hun oude plastic muziekinstrumenten hergebruiken, al is voor de Xbox One een adapter nodig. Ook de songs die we kochten voor de eerdere versies zijn opnieuw te downloaden en op de disc van Rock Band 4 staan 65 nieuwe liedjes.

Beeld Harmonix

Guitar Hero Live

Uitgebracht voor PlayStation 3 & 4, Xbox 360 & One, Wii U, iOS. Met 1 gitaar 99 euro, met twee gitaren 159 euro. Aan te vullen met een USB-microfoon. 42 songs op disc, 200 liedjes online te huur via roulerende speellijsten. Oudste song: uit 1966, Paint it Black van The Rolling Stones. Nieuwste liedje: uit 2015, Vultures and Sharks van Oceans Ate Alaska.

Guitar Hero Live gooit het over een andere boeg. In vorige versies, en net als nu in Rock Band 4, kropen we in de huid van cartooneske poppetjes op een gepixeleerde bühne. In de nieuwe uitvoering spelen we met echte bandleden voor publiek in theaters en op festivals. Ontwikkelaar FreeStyleGames maakte opnamen van nepbands met een klein publiek en monteerde die door beelden van volle concertzalen.

Het was helemaal perfect geweest als we tussen Mick Jagger en Keith Richards hadden gestaan, maar we moeten het doen met acteurs die meerdere bands nadoen. De fakemusici van Mumford & Sons spelen ook The Lumineers.

Elk optreden is dus twee keer gefilmd: een keer met tevreden medemuzikanten en een dankbaar publiek en een tweede keer met bandleden die je zorgelijk of boos aankijken en toeschouwers die wanhopig hun schouders ophalen of borden tonen met 'Adios' of 'This Party Is Over'.

Beeld Harmonix

Rock Band 4

Uitgebracht voor PlayStation 4 en Xbox One. Spel los 60 euro (voor Xbox One met adapter 90 euro). Met 1 gitaar 159 euro. Met gitaar, drumkit en microfoon 289 euro. 65 songs op disc, 1.700 liedjes te koop als download, voor 1,99 euro p/s. Oudste song: uit 1967, Brown Eyed Girl van Van Morrison. Nieuwste liedje: uit 2015, The Wolf van Mumford & Sons.

200 titels

Het is een briljante vondst. Jammer alleen dat gamers hun oude instrumenten in Guitar Hero Live niet kunnen hergebruiken. De frets op de nieuwe gitaar hebben een andere indeling: zes in plaats van vijf, en niet op één rij, maar twee rijen. Om die reden zijn ook nummers die we vijf jaar geleden als download kochten in vorige versies van Guitar Hero onbruikbaar.

Activision biedt als aanvulling op de 42 meegeleverde songs een online catalogus van zo'n 200 titels aan. Die kun je spelen door ze te verdienen met perfecte scores of door je portemonee te trekken. Of je ze nu verdient of betaalt: je kunt elk nummer maar een keer spelen, daarna zul je weer moeten scoren of dokken.

Beeld Activision

Guitar Hero en Rock Band maken een terechte rentree. De games laten je songs waarderen waarmee je vroeger niet dood gevonden wilde worden en laten muziekliefhebbers met 'notenblindheid' de sterren van de hemel spelen. Of niet. James Franco tegen een ontsporende Lenny Kravitz: 'Ze vinden je waardeloos. Kijk, dat meisje heeft zelfs haar topje weer aangetrokken.'

Tien redenen waarom je Guitar Hero Live en/of Rock Band 4 moet spelen op volkskrant.nl/tech

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden