Taylor Swift zegt Spotify vaarwel. Waarom?

Een revolutie in de muziekindustrie of hopeloos ouderwets? Wereldwijd zoeken muziekexperts, bloggers en journalisten een  verklaring waarom Taylor Swift, de populairste Amerikaanse zangeres van dit moment, daags na de lancering van haar nieuwe album al haar werk van Spotify heeft gehaald. Een antwoord is er nog niet. Swift en haar platenmaatschappij houden zich stil.

Beeld reuters

Toch komt de stap van Swift niet als een volledige verrassing. De zangeres en haar platenmaatschappij Big Machine keerden zich eerder tegen het gratis weggeven van muziek. 'Muziek is kunst, en daarmee belangrijk en schaars. Voor zulke waardevolle dingen moet je betalen. Daarom zou muziek niet gratis verkrijgbaar moeten zijn', schreef ze deze zomer in een opiniestuk in de Wall Street Journal.

Maar is haar vertrek inderdaad een principekwestie of misschien een snode marketingtruc? In 2012 hield Swift haar album Red ook enkele maanden weg van Spotify, terwijl de verkoop tot grote hoogte steeg. Collega-zangeres Beyoncé en de mannen van Coldplay kiezen ook bewust voor een latere release voor Spotify-gebruikers, om de albumverkoop op te stuwen.

De 25-jarige Swift kan in ieder geval makkelijk zonder. Ze is de best verkopende zangeres in de Verenigde Staten en haar bereik is enorm, met 46 miljoen Twittervolgers en 70 miljoen Facebookfans. Alle vier haar albums hebben een multiplatina status. Ook nu gaat het die kant op. In de eerste twee dagen na de release verkocht ze al 700 duizend exemplaren.

Beeld reuters

Slapend rijk

Spotify stelt muziek gratis beschikbaar, maar het aantal luisteruren is beperkt en er is reclame. Voor onbeperkt gebruik zonder advertenties betaal je 120 euro per jaar. Volgens Spotify krijgt een artiest gemiddeld tussen de 0,0031 en 0,0065 euro per beluisterd nummer. Het exacte bedrag is de uitkomst van een complexe rekensom, waarin de populariteit en het contract tussen artiest en platenlabel een belangrijke rol spelen. De royalty's gaan namelijk naar de platenbaas, die ze weer uitbetaalt aan de artiest. Swift, wier nummers de afgelopen maand alleen al door 16 miljoen Spotify-gebruikers werden beluisterd (op een totaal van 40 miljoen gebruikers) kan jaarlijks miljoenen tegemoet zien.

Die inkomsten loopt ze vanaf nu dus mis. En ze is niet de enige. Ook AC/DC, The Black Keys, Rammstein en Radiohead-voorman Thom Yorke zeiden al gedag tegen de Zweedse muziekgigant. Hun belangrijkste bezwaren: (nieuwe) artiesten verdienen te weinig, de aandeelhouders van Spotify worden slapend rijk en muziek mag niet gratis worden weggegeven. Maar er kwamen ook artiesten terug - het populaire Arcade Fire bijvoorbeeld - vaak nadat geschillen tussen Spotify en platenlabels waren bijgelegd.

Playlist-gedicht

Spotify liet vorige maand nog weten niet af te willen stappen van de gratis toegang tot zijn muziekcollectie. 'Mensen, en vooral jongeren onder de 30, betalen niet meer voor muziek', zei Mark Williamson, in Europa verantwoordelijk voor de banden tussen artiesten en Spotify.

De statistieken zijn in het voordeel van Spotify. In de eerste helft van dit jaar daalde de online verkoop van albums in Amerika, bijvoorbeeld via iTunes, met 14 procent. De omzet uit streaming steeg met 28 procent. Spotify maakt nog geen winst, maar ziet de omzet elk jaar stijgen. De concurrenten - Rdio, Google Play - rammelen aan de deur.

Het bedrijf reageerde dan ook laconiek op de beslissing van Swift. Op de site van Spotify stond maandag 'een klein playlist-gedicht voor Taylor Swift', waarbij de titel van acht willekeurige nummers samen een lopende zin vormen. De boodschap: miljoenen mensen willen genieten van je muziek, maar dat heb je hen nu afgenomen. Nog een andere playlist droeg de titel: 'Muziek om te luisteren zolang Taylor weg is'. De boodschap: ze komt wel weer terug.

What to play while Taylor's away

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden