Taylor Swift ten spijt: Spotify blijft groeien

Spotify reageerde laconiek op de bekendmaking van Taylor Swift dat zij al haar materiaal van het streaming-muziekplatform haalt. Begrijpelijk, want de Amerikaanse zangeres mag dan de cijfers mee hebben als het gaat om de verkopen van haar nieuwe album, de statistieken zijn de streamingdienst zelf ook gunstig gestemd. Hoewel het Zweedse bedrijf nog altijd geen winst maakt, zijn er duidelijke tekenen dat deze vorm van distributie van muziek steeds groter wordt.

Beeld epa

In Europa heeft Spotify in het afgelopen kwartaal voor het eerst meer inkomsten voor artiesten gegenereerd dan iTunes, het populaire downloadplatform van Apple, meldt Business Insider op basis van cijfers van Kobalt Music Publishing. Dat bedrijf vertegenwoordigt meer dan zesduizend artiesten en liedjesschrijvers, onder wie Paul McCartney en Lenny Kravitz, en zo'n 450 muziekuitgeverijen.

En in de VS daalde de online verkoop van albums in de eerste helft van dit jaar met 14 procent, terwijl de omzet uit streaming met 28 procent steeg. Ondertussen rukt de concurrentie op in de vorm van onder andere Google Play en Rdio.

Taylor Swift Beeld ap

Nederland

Ook in Nederland boeren de streamingdiensten goed. In 2013 nam streaming een enorme vlucht in Nederland, meldde de Nederlandse branchevereniging van de entertainmentindustrie NVPI begin dit jaar al. En volgens de laatste cijfers was in de eerste helft van dit jaar een toename van 47 procent te zien in het aandeel van downloads en streams, waarbij 30 procent voor rekening komt van de streams.

Definitieve cijfers zijn er nog niet, maar uit de statistieken is wel op te maken dat streamingdiensten het in Nederland goed doen, aldus NVPI-directeur Paul Solleveld. 'Of je het nu leuk vindt of niet, streamingdiensten als Spotify zullen blijven bestaan. En zullen naar verwachting alleen nog maar populairder worden.'

Opbrengsten

Afgelopen weekeinde werd bekend dat het nieuwste album van Taylor Swift, 1989, in de eerste week 1,3 miljoen exemplaren verkocht, waarmee het de platinastatus behaalde. Volgens Swift zelf een teken dat ze met haar Spotify-boycot op de goede weg zit. Swift vindt Spotify 'een experiment dat volgens mij geen eerlijke compensatie biedt aan de schrijvers, producenten, artiesten en makers van muziek'.

Die discussie over de verdeling van de opbrengsten van Spotify is niet bepaald nieuw. Eerder haalde Thom Yorke van Radiohead al zijn muziek van het platform. Andere bekende artiesten die hun muziek niet via Spotify willen aanbieden zijn The Black Keys, Rammstein en AC/DC. Een nummer dat een miljoen keer beluisterd wordt, levert ongeveer 4.800 euro op. Het feit de opbrengsten worden bepaald aan de hand van het aantal malen dat een nummer wordt gestreamd, brengt minder bekende artiesten bij voorbaat op achterstand, luidt hun kritiek.

In reactie daarop zette Spotify vorig jaar al een aparte website op. Op spotifyartist.com poogt de streamingdienst naar eigen zeggen zoveel mogelijk openheid te geven over hoe artiesten worden betaald, en krijgen artiesten advies over hoe ze het meest uit hun deelname op het platform kunnen halen. Volgens Spotify verdient een artiest gemiddeld tussen de 0,0031 en 0,0065 euro per beluisterd nummer, maar is het exacte bedrag afhankelijk van ingewikkelde berekeningen. De afspraken met de platenmaatschappij spelen daarbij een belangrijke rol.

Thom Yorke Beeld epa

Bono in de bres

U2-voorman Bono sprong verleden week nog in de bres voor Spotify. 'Het is geen gevecht tussen digitaal downloaden of streamen, maar tussen ondoorzichtigheid en transparantie', zei hij volgens The Guardian. Hij pleit ervoor dat platenmaatschappijen meer openheid geven over de verdeling van hun opbrengsten. 'Spotify geeft 70 procent van al zijn opbrengsten aan de rechtmatige eigenaren. Maar omdat de platenmaatschappijen niet transparant zijn, weten mensen niet waar dat geld precies terecht komt.'

Het nieuwe album van U2, Songs of Innocence, werd twee maanden geleden gratis weggegeven aan alle 800 miljoen gebruikers van iTunes. Velen van hen zaten echter niet te wachten op het 'opdringen' van het 'midlifecrisis-album'. Maar opgedrongen of niet, de groei van de digitale downloads blijft vooralsnog achter bij die van streaming, terwijl het belang van de fysieke verkoop af neemt. Volgens sommigen is het slechts een kwestie van tijd tot Taylor Swift op haar schreden terugkeert naar Spotify. De tijd zal het uitwijzen.

Bono Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden