Tabaksfabrikant 'sponsorde' minstens tien Nederlandse studentenverenigingen

Japan Tobacco Industries, een van de grote sigarettenfabrikanten, betaalde zeker tien studentenverenigingen voor de exclusieve verkoop van zijn merken Camel en Winston. Ook concurrent British American Tobacco zou studentenverenigingen voor dit doel geld bieden.

Sigaretten.Beeld anp

De Voedsel- en Waren Autoriteit NVWA stelt een onderzoek in naar de betalingen. Die zouden een inbreuk kunnen zijn op het sponsor- en reclameverbod dat geldt voor tabaksproducten. De woordvoerder van de NVWA wil er verder niet op ingaan. 'We zijn net met het onderzoek gestart. We moeten eerst maar eens zien wat er aan de hand is.'

Volgens de Onderzoeksredactie Tabak, een groep journalisten onder leiding van Marcel Metze die met de onthulling kwam, betaalde Japan Tobacco soms duizenden euro's per jaar aan de studentenverenigingen voor exclusieve contracten. In Amsterdam zou het gaan om drie verenigingen (Amsterdams Studenten Corps, Lanx, Unitas), en in Groningen ook om drie (Vindicat, Albertus Magnus, Dizkartes). In Leiden zou Japan Tobacco ook hebben geprobeerd een exclusieve positie te krijgen bij studentenvereniging Minerva, maar Minerva sloeg dat aanbod af. BAT zou zaken doen met het Utrechts Studenten Corps, en Japan Tobacco met Veritas.

Sponsoring

Het dagblad Trouw schrijft contracten te hebben ingezien van Japan Tobacco met onder meer de Maastrichtse studentenvereniging Tragos. Japan Tobacco zou per jaar 850 euro betalen voor het recht op exclusieve verkoop van zijn merken.

Reclame maken en sponsoring zijn volgens de Tabakswet voor tabaksproducenten verboden. In 2006 kreeg BAT een boete van 45 duizend euro omdat het bedrijf een exclusief contract had weten te sluiten met Pinkpop voor de verkoop van zijn merken Lucky Strike, Dunhill, Pall Mall en Barclays. Die boete was ten dele voor het overtreden van het reclameverbod: BAT had een grote stand neergezet waarop 'Tobacco Shop' stond. Maar de rechter die zich boog over de boete oordeelde destijds ook dat exclusieve contracten moeten worden gezien als een vorm van sponsoring.

Of de tabaksreuzen ook dergelijke contracten sluiten met andere organisaties of evenementen, is niet bekend. De NVWA weet niet hoe lang het onderzoek zal duren.

Japan Tobacco was niet voor commentaar bereikbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden