Studie vindt geen bron voor een langer leven in genoom

Cor Speksnijder
null Beeld anp
Beeld anp

Amerikaanse onderzoekers hebben het genoom van enkele van de alleroudste mensen ter wereld ontcijferd en gepubliceerd. Het gaat om het genenbestand van zeventien personen van 110 jaar of ouder, onder wie dertien blanke vrouwen. De gegevens zijn beschikbaar gesteld voor verder onderzoek.

Een team onder leiding van de Amerikaanse geneticus Hinco Gierman ging op zoek naar genvariaties die in verband kunnen worden gebracht met het bereiken van een extreem hoge leeftijd. Die werden niet gevonden.

Na vergelijking van het genoom van de langlevers met dat van een controlegroep moesten de onderzoekers concluderen dat er geen bewijs is voor de aanwezigheid van genvarianten die zorgen dat de mens een uitzonderlijk hoge leeftijd bereikt. De resultaten verschenen gisteren in Plos One.

Dit betekent niet dat er geen genvarianten bestaan die in verband staan met ouderdom, zegt onderzoekster Eline Slagboom van het Leids Universitair Medisch Centrum. Bij het Amerikaanse onderzoek zijn gegevens van te weinig personen gebruikt om er conclusies aan te verbinden, aldus Slagboom. Zij heeft meegewerkt aan een onderzoek onder 20 duizend 85-plussers.

Volgens haar zijn er wel degelijk genen die een rol spelen bij het bereiken van een hoge leeftijd. Zo blijkt uit een Leidse studie dat mensen die oud worden een efficiënte stofwisseling hebben. Langlevers hebben een lager bloedsuikergehalte. Ook mensen met een dna-variant op chromosoom 5 hebben meer kans om de 90 te passeren dan personen die deze dna-variant niet hebben.

undefined