De MasSpec Pen
De MasSpec Pen © Vivian Abagiu / University of Texas at Austin

Speciale 'pen' voor chirurgen zou kanker binnen 10 seconden kunnen ontdekken

Resultaten van testen op menselijk weefsel zijn veelbelovend

Kanker diagnosticeren kan binnenkort mogelijk sneller en nauwkeuriger. Amerikaanse onderzoekers hebben namelijk een nieuw instrument ontwikkeld.  Hiermee behalen artsen veel tijdswinst en wordt het gezonde weefsel minder beschadigd.

Bestaande methodes om kanker op te sporen hebben het nadeel dat ze lang duren. Het diagnosticeren van kanker in een biopt, een stukje weefsel dat is weggenomen voor onderzoek, duurt soms dagen. Terwijl artsen tijdens de operatie al willen weten of er kankercellen aanwezig zijn.

Het moeilijke aan het verwijderen van een tumor is het in kaart brengen van de precieze grootte. Hierdoor verwijderen chirurgen vaak onnodig veel gezond weefsel, omdat de patiënt anders het gevaar loopt dat de kanker terugkomt. Met name bij borstkanker is dit een probleem: vrouwen willen zoveel mogelijk gezond weefsel behouden, maar ze willen ook niet dat er nog een keer in hun borst gesneden moet worden.

De zogeheten MasSpec-Pen-methode moet deze problemen oplossen. Artsen brengen met de pen een waterdruppel in het weefsel. Daarna zuigen ze de waterdruppel samen met moleculen uit het weefsel weer op. Door de massa van de moleculen te meten, wordt duidelijk welke moleculen in het weefsel aanwezig zijn en in welke verhouding. Als bepaalde 'slechte' moleculen in overvloed zijn, heeft de patiënt kanker. Deze methode duurt slechts tien seconden, schreven de onderzoekers woensdag in het vakblad Science Translational Medicine, en hiermee kan de arts dus beter de grens van de tumor vinden.

96 procent goed gediagnosticeerd

De onderzoekers testten de pen op weefel van mensen met en zonder kanker. Kankersoorten die in de weefsels voorkwamen waren borst-, long-, schildklier- en eierstokkanker. De onderzoekers vergeleken de  aanwezige moleculen in deze weefsels met de moleculen die aanwezig zijn in kankerweefsel. Hieruit bleek dat de pen gemiddeld meer dan 96 procent van de weefsels goed diagnosticeerde.

Om kanker in een lichaam op te sporen werd de pen getest op muizen. De onderzoekers brachten bij de dieren borstkanker cellen in en lieten de tumor een aantal dagen groeien. Daarna sneden ze de huid open om bij de tumor te kunnen en namen met de pen de moleculen af. Het bleek dat de pen geschikt was om kanker te diagnosticeren tijdens een operatie.

Theo Ruers