Week in Wetenschap

Sorry ouders, kinderziekte is toch niet 'goed voor de weerstand'

Welk wetenschappelijk nieuws moest u deze week lezen om de wereld van morgen te begrijpen? Chef wetenschap Maarten Keulemans selecteert de vijf meest opmerkelijke berichten van week 50.

Een jongetje wast zijn handen bij de kinderopvang. Beeld anp
Een jongetje wast zijn handen bij de kinderopvang.Beeld anp

Mooie mensen winnen

Wie aantrekkelijk is en zich zelfverzekerd voelt, zo ontdekte het Sociaal en Cultureel Planbureau deze week, heeft veel meer succes op de arbeidsmarkt. De persoonlijke kenmerken zijn bij het vinden van een baan zelfs belangrijker dan opleiding, etniciteit of leeftijd.

'Je wilt niet alleen een goede maar ook een prettige collega', aldus onderzoeker Cretien van Campen, die zelf overigens 'verbaasd' is over de grootte van het gevonden effect.

Voorbeelden van portretfoto's die door het panel werden beoordeeld op hun uiterlijk en door anderen als sollicitant voor een baan in een kantoorboekhandel of een consultancykantoor. Beeld
Voorbeelden van portretfoto's die door het panel werden beoordeeld op hun uiterlijk en door anderen als sollicitant voor een baan in een kantoorboekhandel of een consultancykantoor.Beeld

Kotsen op de crèche

Als jonge ouder troost je je nog met de gedachte: het lijkt dan wel of mijn kind vaker ziek is sinds het naar de kinderopvang gaat, maar goed, dan heeft-ie het maar gehad.

Mooi niet. Inderdaad blijken kinderen die naar de opvang gaan twee keer zo vaak buikgriep te krijgen als kinderen die thuis blijven, zo bleek deze week uit promotieonderzoek van Remko Enserink (UMC Utrecht, RIVM).

Maar dat is niet 'goed voor de weerstand', zoals ouders denken. Eenmaal op de basisschool is het kind gewoon weer net zo vaak ziek als alle andere.

Beeld anp

Het persbericht heeft het gedaan

Van melk gaat u eerder dood, van noten leven we jaren langer, tv-kijken maakt kinderen dik. Zwaar aangezet medisch nieuws komt vaak tot stand doordat niet de journalist, maar het persbericht overdrijft. Dat bleek deze week uit een analyse van honderden (Britse) persberichten en het daarop volgende krantenbericht.

Het zou Alexander Pleijter van de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg niet verbazen als het in Nederland hetzelfde is. 'Ook onze universiteiten hebben voorlichters die onderzoek in de media moeten krijgen. Dat kan door resultaten steviger neer te zetten.'

Opmerkelijk dus dat de Britse onderzoekers ook ontdekten dat een overdreven persbericht niet meer media-aandacht genereert dan een 'gewoon' persbericht.

Leven maken doe je zo

Nog altijd is het een volstrekt raadsel hoe het komt dat er 3,8 miljard jaar geleden opeens leven bleek te zijn op onze planeet. Oermicrobes, waaruit daarna heel geleidelijk al het andere is ontstaan.

Deze week kwamen er een paar nieuwe aanwijzingen boven water. Een met hoge-energielasers gewapend onderzoeksteam uit Tsjechië liet zien dat het in theorie mogelijk is met een enorme energieontlading rna-basen te maken uit oersoep. Dat zijn de chemische 'letters' waarmee het vroegste leven vermoedelijk informatie opsloeg en doorgaf.

Of het ook echt zo is gegaan - met een meteorietinslag? - is nog even onduidelijk als altijd. Maar het experiment toont in elk geval aan dat de ingewikkelde radertjes van het leven wél heel makkelijk ontstaan.

In het blad Business Insider verscheen intussen een boeiend artikel over de theorie van het jonge natuurkundegenie Jeremy England. Die meent dat complexe structuren spontaan ontstaan, als clubjes moleculen hun energie kwijt willen - in natuurkunde-lingo, de Tweede Hoofdwet van de Thermodynamica zorgt vanzelf voor een soort neiging tot ingewikkelde levensmoleculen.

'Je begint met een willekeurige klont atomen, en als je er maar lang genoeg licht op schijnt, zou het je niet moeten verbazen dat je een plant krijgt', zo zegt England. Spannende natuurkunde aan de uiterste grenzen van het leven.

null Beeld NASA
Beeld NASA

Wachtkamerlectuur is oud en saai

Tenslotte was daar deze week de jaarlijkse, feestelijke kersteditie van het doorgaans bloedserieuze artsenvakblad BMJ.

Het blad onthulde onder meer dat de tijdschriften in de wachtkamer van de dokter écht oud en saai zijn. In een experiment ontdekten Nieuw-Zeelandse artsen dat de recente en 'lekker leesbare' lectuur veel sneller uit de wachtkamer verdwijnt.

'De mortaliteit van roddelbladen is significant hoger dan die van niet-roddelbladen', zoals de artsen quasigeleerd opschrijven.

Blijf je zitten met een stapel oude edities van Arts & Auto.

null Beeld