Sony wil droom van gamers waarmaken met virtual-realitybril

Het is de droom van veel gamers: een headset die je hoofdbewegingen vertaalt naar het scherm en geluiden van richting doet veranderen als je je hoofd draait. Sony heeft plannen om zo'n virtual realityheadset op de markt te brengen voor de PlayStation 4. Het Japanse bedrijf onthulde vandaag op de Game Developers Conference (GDC) in San Francisco een prototype met de werktitel Project Morpheus.

Project Morpheus Beeld Sony Entertainment

Kijk naar links en je karakter op het tv-scherm kijkt ook naar links. Op de trap onder je hoor je voetstappen van je achtervolgers en boven je hoofd klinkt het lawaai van een helikopter. Dat is volgens Sony de ervaring die het nieuwe apparaat moet gaan bieden. Er zou al vijf jaar aan gewerkt worden. 'Virtual reality is een droom geweest voor veel games sinds de computer is uitgevonden, aldus Shuhei Yoshida, president van Sony Worldwide Studios. 'Velen van ons bij PlayStation hebben erover gedroomd wat de techniek voor de gamersgemeenschap zou kunnen betekenen.'

Gyroscoop
Veel details over Project Morpheus kon Sony nog niet geven, maar wel is duidelijk dat de bril een lcd-scherm heeft met een resolutie van 1920x1080 pixels, en dat het gezichtsveld 90 graden zal zijn. De headset bevat onder andere accelerometers en een gyroscoop, die respectievelijk de snelheid en de bewegingen van de gebruiker kunnen meten. Verder wordt gebruik gemaakt van bestaande PlayStation-apparaten, zoals de PlayStation Camera en de bewegingssensor Move. Ook voor de DualShock-controllers (de bedieningspookjes van de PlayStation) is een rol weggelegd.

Het prototype dat op de GDC getoond werd heeft nog een kabel, maar het is de bedoeling dat het uiteindelijke apparaat draadloos wordt. Middels hdmi en usb wordt het apparaat aan de televisie en de spelcomputer verbonden. Sony kon verder al verschillende softwarepartners noemen die titels gaan ontwikkelen die met Project Morpheus kunnen worden gespeeld. Van de games Thief en EVE Valkyrie konden al demonstratieversies worden getoond.

Maar de VR-bril zal ook voor niet-gamegerelateerde zaken worden ingezet, verklaarde Richard Marks van Sony Magic Lab. 'Het systeem zal gebruikt worden voor allerlei zaken die je misschien niet zou verwachten.' Als voorbeeld noemde hij een samenwerkingsverband met NASA, waar de techniek voor onderzoek kan worden toegepast. Een van de projecten waar Sony en NASA gezamenlijk aan werken is een virtuele ruimtewandeling, aldus Marks.

Oculus Rift
Project Morpheus is de eerste officieel aangekondigde serieuze poging van een grote spelcomputermaker om een virtual realityheadset te maken. Het apparaat zal de directe concurrentie aangaan met de Oculus Rift. Die vr-bril voor gamers wordt ontwikkeld door het bedrijf Oculus VR, dat via een Kickstarter-campagne 2,5 miljoen dollar ophaalde voor het ontwikkelen van de bril.

Wordt virtual reality de volgende grote ontwikkeling in de gamesindustrie? Het zou zo maar kunnen. De Wall Street Journal meldde deze week nog op basis van bronnen dat Microsoft ook aan een vergelijkbare headset zou werken. Ook spellenmaker Valve zou plannen in die richting hebben.

Wanneer 'Project Morpheus' op de markt zal komen is nog niet bekend. Maar het lijkt erop dat virtual reality in games een oude droom is die eindelijk (virtueel) realiteit lijkt te worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden