Sociale media in actie tegen terroristische beelden op internet

Na een flinke tik op de vingers van de EU slaan Facebook, Twitter, YouTube en Microsoft de handen ineen om terroristische beelden van het internet te weren. Hiervoor archiveren de techbedrijven vanaf vandaag alle posts die terroristische daden tonen of verheerlijken in een gezamelijke database. Zo willen ze voorkomen dat berichten na verwijdering op een sociaal netwerk elders weer opduiken.

Een screenshot van een IS-video die op sociale media circuleerde Beeld afp

In de database worden zogeheten 'hashes' van verwijderde terreurbeelden en video's opgeslagen, een soort digitale vingerafdrukken. Deze vingerafdrukken kunnen door een algoritme worden herkend, dat kan signaleren wanneer dezelfde beelden op een ander sociaal netwerk verschijnen.

Wanneer dat gebeurt krijgt een bedrijf een bericht, waarna het zelf kan beslissen hoe en wanneer de terreurbeelden ook van hun sites worden gehaald. Volgens een gezamenlijke verklaring van de vier techbedrijven zal de database bestaan uit 'de meest extreme en flagrante terroristische beelden' die ze van hun platforms verwijderen. Met name Islamitische Staat (IS) gebruikt geregeld sociale media om video's van hun terreurdaden en gedachtengoed te verspreiden.

Voor het weren en bestrijden van kinderporno gebruiken techbedrijven eenzelfde gezamenlijke database. Dat algoritme haalt verwijderde beelden die elders opnieuw worden geplaatst echter automatisch weg, wat het proces versnelt.

Dreigement

De aankondiging van de database kwam enkele uren nadat de Europese Comissie dezelfde techbedrijven stevig had bekritiseerd. Volgens de EU komen Facebook, Twitter, Youtube en Microsoft eerder gemaakte afspraken over het tegengaan van online haatzaaien niet voldoende na.

Die kritiek van de Europese Commissie betreft niet alleen hun aanpak van 'terroristische beelden', maar ook het weren van individuele bedreigingen en andere haatdragende berichten. Eurocommissaris Vera Jourová dreigt met strengere regels als de bedrijven niet snel beter optreden. 'Als ze mij en de ministers willen overtuigen dat het niet nodig is om dit wettelijk vast te leggen moeten ze de komende maanden beter hun best doen.'

Uit onderzoek van de EU blijkt dat slechts 40 procent van de berichten die als aanstootgevend worden aangemerkt binnen 24 uur door sociale netwerken worden bekeken en beoordeeld. Op dit moment moeten Facebook, Twitter, Youtube en Microsoft zich aan een gedragscode houden die zij in samenwerking met de Europese Comissie hebben opgesteld, maar die blijkt vooralsnog te vrijblijvend.

Haatdragende teksten op Facebook Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden