Sms en pinautomaat verdwijnen door Whatsapp en mobiel betalen

Hoe lang trekken we nog geld uit de muur? Die vraag lijkt gerechtvaardigd nu uit onderzoek blijkt dat al op een op de zes Nederlandse smartphones - bijna twee miljoen toestellen - een app staat geïnstalleerd om mobiel te betalen. Dat is een verdubbeling in een jaar, aldus een telling van marktonderzoeker Telecompaper.

Een mobiele telefoon met de Rabo Wallet app, waarmee klanten kunnen betalen met hun smartphone Beeld anp

Het Houtense bureau ziet meer diensten die dankzij de 'verapping' dreigen te verdwijnen. Neem de sms: belbedrijven klagen al langer dat ze miljarden mislopen omdat het tekstbericht het aflegt tegen de message- of chat-apps die massaal worden gedownload.

Het populairste babbel-programma, Whatsapp, had een jaar geleden al op 8,7 miljoen Nederlandse smartphones een plek veroverd. Inmiddels zijn dat er 10,7 miljoen. Dat betekent dat liefst 91 procent van de smartphonebezitters het groene icoontje op zijn beginscherm heeft. Whatsappen is, zo stelt Telecompaper, al lang geen bezigheid meer van alleen de jeugd: intussen heeft 80 procent van de 65-plussers met een smartphone Whatsapp op zijn toestel staan. Het is een trend die anderen al zagen. Van Dale nam het woord whatsappen op in zijn dikke woordenboek.

Televisie ook bedreigd

In dit tempo zou het kunnen dat de sms - de eerste werd verstuurd in december 1992 - zijn 25-jarig jubileum in 2017 niet haalt.

De televisie is een ander fenomeen dat wordt bedreigd. Netflix, de dienst die eindeloos films en tv-series aanbiedt tegen een vast bedrag per maand, is inmiddels op 1,7 miljoen van de ruwweg 12 miljoen smartphones te vinden, zo'n 15 procent. Eerlijk is eerlijk: eenvijfde van de geënqueteerden zegt tegenover Telecompaper de app nooit (of bijna nooit) aan te klikken. Aan de andere kant: de 80 procent die dat wel doet, gebruikt de app gemiddeld tien dagen per maand en kijkt wekelijks ruim anderhalf uur naar Netflix-content. Een 'concurrerende' app als die van de publieke omroep NPO laat een ander beeld zien: deze wordt zeven dagen per maand aangeklikt, maar slurpt in een week slechts iets meer dan een half uur de aandacht op.

Netflix is inmiddels op 1,7 miljoen van de ruwweg 12 miljoen smartphones te vinden Beeld afp

De apps voor mobiel bankieren van ABN Amro, ING, Rabobank en SNS worden vaker opgestart: gemiddeld veertien dagen per maand. Verschillen in gebruik is er amper tussen deze apps, wel tussen de seksen. Waar mannen vaker dan vrouwen de apps van de ING en Rabobank geïnstalleerd hebben, is de app van de ABN Amro populairder bij vrouwen. Die hebben ook vaker gezondheidsapps zoals fitnesstrackers op hun smartphone staan (24 procent) dan mannen (20 procent). Het aandeel van dit app-segment is gestegen van 16 naar 22 procent, aldus Telecompaper.

Een neveneffect van onze 'verappte' leven: de helft van ondervraagden in een internetpeiling van onderzoeker Maurice de Hond zei vorige maand minder de liefde te bedrijven omdat de smartphone ons afleidt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden