Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Misschien moest de zelfrijdende auto maar snel worden ingevoerd, want negen van de tien ernstige ongelukken zijn het gevolg van fouten door de bestuurder. Die rijdt te snel, zit geëmotioneerd achter het stuur, of is aan het appen met een geliefde.

'Onze studie bewijst dat er minder ongelukken en gewonden zouden zijn als bestuurders hun telefoon niet zouden gebruiken'. Beeld anp

Gepiel met de smartphone is de belangrijkste oorzaak van de groei van het aantal ernstige ongevallen in de laatste jaren, blijkt uit een Amerikaans onderzoek. Daarbij kregen 3.542 vrijwilligers camera's en andere sensors in hun auto gemonteerd. Bij de ruim negenhonderd ongevallen die zij kregen tijdens het driejarig onderzoek werden telkens de laatste seconden voor de crash geanalyseerd.

Volgens de studie, die gisteren verscheen in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS, is het voor het eerst dat op zulke grote schaal is gekeken wat er voorafgaat aan een ongeval.

Niet het technisch falen van de auto, weersomstandigheden of slecht onderhouden wegen blijken de belangrijkste oorzaak, het is degene achter het stuur die het laat afweten. Veel ongelukken zijn te voorkomen als die zich minder zou laten afleiden: ruim de helft van de tijd doen automobilisten dingen die niets te maken hebben met het besturen van een auto. Vier miljoen van de 11 miljoen jaarlijkse ernstige ongelukken in de Verenigde Staten hadden voorkomen kunnen worden als de bestuurder zijn aandacht bij de weg had gehad.

Bumperkleven

Tijdens de 56 miljoen kilometer die de deelnemers aflegden, ging het 905 keer goed mis. In slechts 0,1 procent van de gevallen was de oorzaak een technisch mankement. In bijna alle overige keren zat de bestuurder niet op te letten, vergat voorrang te verlenen aan rechts, was hij beschonken of razend, of viel hij bijna in slaap.

Zoals verwacht, leidt agressief rijgedrag vaker tot ongelukken. Opmerkelijk is dat bumperkleven - een grote verkeersergernis - weliswaar de kans op een ongeluk 13,5 keer zo hoog maakt, maar dat dit zo weinig voorkomt (0,07 procent van de rijtijd) dat het nauwelijks in de ongevalsstatistieken zichtbaar zou moeten zijn.

Dat bumperkleven vaak in processen verbaal terugkeert, komt volgens de onderzoekers doordat het verschijnsel als een vergaarbak van oorzaken dient bij kopstaartbotsingen.

De grote boosdoener

Grootste boosdoener is de smartphone. 'Onze studie bewijst dat er minder ongelukken en gewonden zouden zijn als bestuurders hun telefoon niet zouden gebruiken', schrijven de onderzoekers.

Een ander gevaar schuilt in het bedienen van het aanraakscherm op het dashboard en het 'gedurende langere tijd de blik gericht houden op een object buiten de auto'.

Onderzoeker Willem Vlakveld van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) spreekt van misschien wel het belangrijkste verkeersveiligheidsonderzoek sinds jaren. Volgens hem zijn de uitkomsten overigens niet rechtstreeks te vertalen naar de Nederlandse situatie, omdat hier veel fietsers zijn.

De SWOV coördineert een Europees onderzoek waarbij 40 vrachtwagens, 120 personenauto's en 40 motoren zijn uitgerust met vergelijkbare registratieapparatuur. Dit onderzoek, waarbij in Nederland vooral naar kwetsbare fietsers en voetgangers gekeken wordt, komt in de zomer van 2017 gereed.

Beeld de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden