Slimme parkeerplaats heeft geen effect

Soms worden technologieën bedacht waarvan iedereen denkt: goed idee, zo maar doen. Waarna uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er misschien maar beter geen massa's geld en energie in kunnen worden gestoken.

Beeld ANP

Neem de sensoren die automobilisten per app naar een vrije plek kunnen dirigeren. De voordelen lijken evident. Zeker in steden zijn we veel tijd kwijt aan het vinden van een parkeerplaats. Lokale autoriteiten zien dat met lede ogen aan vanwege de luchtvervuiling en opstoppingen. Het is dus zinvol om het zoeken van een parkeerplaats zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Parkeersensoren of slimme voertuigen kunnen daarbij helpen.

Spade in de grond en ict'ers aan de slag, zou je zeggen. Maar er is nooit goed onderzoek gedaan naar de implicaties van deze vorm van 'bottom-upcommunicatie', constateerde computerwetenschapper Geert Tasseron van de Radboud Universiteit in 2011. Daarom bedacht hij een opzet waarmee de effectiviteit van slimme parkeersystemen kan worden getest.

Uit de vergetelheid

Jaarlijks publiceren Nederlandse wetenschappers 172 duizend onderzoeken. In deze rubriek een greep uit de ontdekkingen die bijna onopgemerkt waren gebleven.

Opvallend

Tasseron maakte gebruik van een simulatiemodel Parkagent, waarmee parkeersituaties nagebootst kunnen worden. Door te spelen met de bezettingsgraad van parkeerplaatsen (90, 95 of 100 procent bezet) en diverse technologieën wilde hij ontdekken welke strategieën het efficiëntst zijn. De variabelen: voertuigen zonder slimme technologie, voertuigen die automatisch vrije plaatsen in kaart brengen en daarover communiceren met andere voertuigen en sensoren in parkeerplaatsen die 'zien' of er plek is.

De bevindingen van Tasserons onderzoek zijn opvallend: in tegenstelling tot wat er wordt verwacht, neemt de zoektijd nauwelijks af. Wel voor slimme voertuigen, maar hun winst gaat ten koste van niet-slimme auto's. Die moeten juist langer naar een plekje zoeken, waardoor de totale zoektijd niet afneemt. Bovendien: hoe meer slimme auto's, hoe geringer de winst. Met andere woorden: het is water naar de zee dragen.

Wie? Computerwetenschapper Geert Tasseron.
Wat is z'n specialiteit? Mobiliteit
Originele titel publicatie? Bottom-up Information Provision in Urban Parking:an in-depth analysis of impacts on parking dynamics.
Vrij vertaald? Slimme parkeerplaatsen leiden niet tot slimmer parkeren, maar vooral tot een dikkere bevolking

Gemiddelde looptijd

Een verrassende uitkomst, zegt Tasseron. 'Ik dacht ook dat dit soort systemen een positief effect zouden hebben. Ik wilde alleen weten hoe groot en op welke gebieden. Maar dat valt dus tegen.' Het grootste voordeel zit uiteindelijk in de gemiddelde looptijd van de parkeerplaats naar de plek van bestemming, concludeert Tasseron in het onderzoek waarop hij onlangs promoveerde.

Hij heeft ook gekeken wat het effect is van een reserveringssysteem. Daarmee kunnen automobilisten alvast een parkeerplaats boeken als ze bijna op hun bestemming zijn. Dit heeft als voordeel dat er niet meerdere slimme voertuigen op weg gaan naar dezelfde vrije plaats. Simulaties laten zien dat zo'n systeem wel voordelen heeft. De kans om binnen tien minuten een plek te vinden, neemt significant toe. Maar ook hier geldt: op systeemniveau maakt het geen verschil. De rest zoekt gewoon langer.

Nauwelijks effect

Slimme parkeeroplossingen hebben dus nauwelijks effect; slechts automobilisten die de technologie vroegtijdig omarmen hebben er tijdelijk voordeel van. Zij hoeven gemiddeld minder lang te zoeken en minder ver naar hun bestemming te lopen. De conclusie zou dus ook kunnen zijn: van slimme parkeeroplossingen wordt de bevolking dik. Tasseron grinnikt: 'Inderdaad, er is dus juist een maatschappelijk onwenselijk effect.'

Beter is de informatie niet alleen lokaal te delen, maar van bovenaf te verspreiden. Het idee, zegt de onderzoeker, is dat de data eerst naar een centraal systeem gaan, bijvoorbeeld van TomTom of de Verkeersinformatiedienst, die dan kijkt hoe de toewijzing van parkeerplaatsen voor het totale systeem gunstig uitpakt. Tasseron: 'Iemand die uit oostelijke richting komt krijgt dan een parkeerplek in het oosten van de stad, die misschien niet voor de deur is, maar waarbij de zoektijd wel afneemt. Dan profiteren zowel het systeem als het individu.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden