'Schedel koning Richard III werd bewerkt met dolken en zwaarden'

Het waren waarschijnlijk pijnlijke laatste momenten voor de Engelse koning Richard III, voordat hij zijn laatste adem uitblies op het slagveld. De verguisde koning werd tijdens de slag van Bosworth (22 augustus 1485) elf keer verwond. De fatale klappen werden waarschijnlijk uitgedeeld toen Richard III gedwongen werd zijn paard achter te laten, staat in een nieuw onderzoek.

Schade aan de schedel van koning Richard III. Beeld reuters

De overblijfselen van de koning werden in 2012 gevonden onder een parkeerplaats in Leicester, Britse wetenschappers spraken van 'de grootste archeologische ontdekking van de eeuw'. Het skelet is sindsdien tal van keren onderzocht, waaronder een onderzoek naar de gedraaide ruggengraat van de koning, die toneelschrijver Shakespeare inspireerde Richard III in zijn gelijknamige toneelstuk neer te zetten als een gebochelde schurk.

In het recentste onderzoek, dat vandaag in wetenschappelijk tijdschrift The Lancet is gepubliceerd, gebruikten wetenschappers computerscans en andere methoden om de wonden van de koning te analyseren.

'Richard had in zijn laatste uren waarschijnlijk veel pijn', vertelt Sarah Hainsworth, een van de onderzoekers. De koning werd waarschijnlijk aangevallen door een groot aantal belagers, nadat hij moest afstappen van zijn paard, dat vast kwam te zitten in een moeras.

Zwaard doorboorde schedel
Aan de verwondingen van het skelet te zien, concludeerden de onderzoekers dat Richard III onder meer verwond is met dolken, zwaarden en een lange metalen paal met een haak aan het einde, waarmee vroeger ridders van hun paarden werden getrokken. 'Middeleeuwse veldslagen waren bloederig en wreed', aldus Hainsworth, verwijzend naar één van verwondingen in de schedel, waarbij een zwaard het hoofd doorboorde.

Richard III heerste tussen 1483 en 1485 over Engeland. Hij werd aan het einde verslagen door de Tudors en de troon viel in handen van Hendrik VII. Tijdens de strijd heeft de koning waarschijnlijk op een gegeven moment zijn helm verloren of afgedaan, negen van de verwondingen zaten namelijk in zijn schedel. 'Hij heeft vrijwel geen verwondingen aan zijn armen of handen, blijkbaar was de koning nog in zijn harnas toen hij werd aangevallen', vertelt Hainsworth.

Richard was de laatste Britse monarch die in het harnas stierf. De verwondingen lijken de verhalen over de moed van de koning op het slagveld te bevestigen. 'Wat mensen ook van hem denken, hij vocht dapper, tot het einde.'

Vorig jaar bestond er nog onduidelijkheid of het skelet daadwerkelijk van de vijftiende-eeuwse koning was. Maar DNA-analyse met behulp van DNA van nu levende afstammelingen uit de lange familielijn sloot vervolgens iedere twijfel uit. Er is overeenkomst tussen het DNA van de afstammelingen en Richard III.

Bekijk in onderstaande video de reconstructie van koning Richards dood.

De reconstructie van het hoofd van koning Richard III. Beeld reuters