Samsung richt zich met zijn nieuwe smartwatch op de sportieve gebruiker

Gadgets

De Samsung Gear Sport moet het van Spotify hebben.

De Samsung Gear Sport.

Nee, de smartwatch heeft het nog lang niet gebracht tot de universele accessoire die vroeger het gewone horloge was en tegenwoordig de smartphone. Maar de verkopen zitten wel in de lift. Marktleider is Apple met zijn Apple Watch, waarvan onlangs de derde generatie op de markt kwam. Concurrent Samsung lanceerde dit najaar een aantal nieuwe apparaten, waaronder de Gear Sport. Daarmee richt de fabrikant zich op de sportieve gebruiker. De mogelijkheden zijn vergelijkbaar met die van de Apple Watch. Denk aan stappen tellen, trainingsprogramma's en het meten van de hartslag. Waar Samsung voor zijn telefoons Android gebruikt, leunen de Koreanen voor hun horloges op een eigen besturingssysteem (Tizen). Als consument merk je dat nauwelijks: de Gear Sport werkt heel intuïtief. Door aan de ronde band te draaien, scroll je door de menu's. Het horloge moet bij voorkeur in combinatie met een Android-toestel gebruikt worden. Wie een iPhone heeft, kan beter zijn toevlucht nemen tot een Apple-horloge.

Samsungs keuze voor een eigen systeem is niet zonder gevolgen. Er zijn lang niet zo veel apps beschikbaar als voor de Apple Watch. Maar een van de weinige echt nuttige apps onderscheidt zich wel enorm van Apple: Spotify. De combinatie Gear Sport en Spotify maakt het namelijk mogelijk om playlists op het horloge op te slaan om die offline te beluisteren. En dus hoeft de smartphone niet meer mee bij het rondje fietsen of hardlopen. Het horloge en bluetooth-oortjes doen dan al het werk. Van de Apple Watch 3 is overigens een variant met een simkaart beschikbaar, maar die is nog niet in Nederland te koop. Een minpunt is de spraakbediening. Samsungs S Voice haalt het niet bij Siri of Google Assistant.

De adviesprijs van de Samsung Gear Sport is 349 euro, iets minder dan de Apple Watch 3.

Meer over