Russen treffen bloed aan in resten wolharige mammoet

Russische wetenschappers zeggen de resten van een wolharige mammoet te hebben aangetroffen waarin zich nog vloeibaar bloed bevond. De vondst wakkert speculaties aan over de mogelijkheid om op termijn te komen tot een kloon van het dier.

Een staal van het bloed uit de mammoet.Beeld afp

De stoffelijke resten van een vrouwelijke mammoet werden aangetroffen tijdens een expeditie op een afgelegen eiland in de Noordelijke IJszee. Volgens expeditieleider Semyon Grigorijev moet de mammoet 10.000 tot 15.000 jaar geleden om het leven zijn gekomen op ongeveer 60-jarige leeftijd. Het is voor het eerst dat zo'n oude, vrouwelijke mammoet werd ontdekt.

Verrassing
De ontdekking van het bloed kwam als een verrassing. 'Toen we het ijs braken in de maag, stroomde er plots bloed uit. Het was zeer donker', aldus Grigorijev. 'Dit is ongetwijfeld de verbazingwekkendste zaak uit mijn carrière. Hoe is het mogelijk dat we het bloed aantroffen in vloeibare vorm?' Ook het spierweefsel heeft volgens de onderzoeker 'de kleur van vers vlees'.

De ontdekking van de Russische wetenschappers geeft sommige onderzoekers hoop om de mammoet ooit opnieuw tot leven te kunnen wekken. 'Dankzij het aangetroffen bloed bestaat de kans dat we levende cellen aantreffen waarmee we de mammoet zouden kunnen klonen.'