Ruim duizend nieuwe zeevissoorten ontdekt

De afgelopen acht jaar zijn meer dan duizend nieuwe zeevissoorten ontdekt, waaronder 122 haaien en roggen. In een bijna afgewerkte wereldlijst staan nu zo'n 228.450 zeedier- en plantensoorten, meldt het World Register of Marine Species (WoRMS).

De afgelopen acht jaar zijn meer dan duizend nieuwe zeevissoorten ontdekt, waaronder 122 haaien en roggen. Beeld ANP
De afgelopen acht jaar zijn meer dan duizend nieuwe zeevissoorten ontdekt, waaronder 122 haaien en roggen.Beeld ANP

Het WoRMS is een samenwerkingsverband tussen tweehonderd wetenschappers om de kennis van zeeleven samen te voegen.
Behalve zeevissen zijn in 2014 ook veel nieuwe zeeorganismen ontdekt: zo'n 1450. Het gaat onder meer om 139 sponzen. Die zijn volgens WoRMS economisch erg belangrijk. Uit eerder ontdekte sponzen werden diverse waardevolle kankerbestrijdingsstoffen gehaald.

De onderzoekers denken dat het register met alle soorten nu bijna compleet is. ,,Helaas vrezen we dat veel soorten vrijwel zeker al verdwenen zullen zijn, door veranderende omstandigheden op zee, zoals opwarming, vervuiling en verzuring, nog voor we een kans hebben gekregen om ze te ontdekken", zegt WoRMS-voorzitter Jan Mees tegenover het Belgisch persbureau Belga.

Naar schatting is slechts tien procent van het leven in zee beschreven.