Roze Galapagos-leguaan is aparte soort

Een roze landleguaan op de Galápagoseilanden blijkt een aparte soort te vertegenwoordigen. Het dier lijkt tevens een van de vroegste landsoorten die op de archipel zijn ontstaan.

De nieuwe landleguaan, Conolophus rosada gedoopt, is blijkbaar door Charles Darwin over het hoofd gezien toen de grondlegger van de moderne evolutietheorie in 1835 aan boord van het schip de Beagle zijn beroemde bezoek aan de Galápagos-eilanden bracht.

Niet geheel verwonderlijk, want Conolophus rosada leeft alleen op de hellingen van de vulkaan Wolf op de noordelijke punt van het Galápagos-eiland Isabela. Hij is in 1986 door parkwachters voor het eerst waargenomen en vanaf 2000 door wetenschappers onderzocht.

Aanvankelijk werd het beest gezien als een roze variëteit van de gewone Galápagos-landleguaan (Conolophus subcristatus). Toch verschilt het duidelijk van deze directe verwant, stellen de Italiaanse, Amerikaanse en Ecuadoriaanse onderzoekers nu in PNAS.

Niet alleen is C. rosada roze in plaats van geel, ook vertoont hij uiterlijke verschillen en enigszins ander sociaal gedrag. De verschillen met de enig andere soort Galápagos-landleguaan, Conolophus pallidus, die alleen op het eilandje Santa Fe voorkomt, zijn groter.

Op basis van bestudering van zijn dna denken de onderzoekers dat de roze leguaan zich 5,7 miljoen jaar geleden heeft afgesplitst van de gemeenschappelijke voorouder van de andere twee landleguanen. De landleguanen van Galapagos hebben zich circa 10 miljoen jaar geleden ontwikkeld uit de zeeleguanen op de archipel.

De dateringen zijn opmerkelijk, want de oudste Galápagoseilanden zijn hooguit vijf miljoen jaar oud en bestonden destijds dus niet in hun huidige vorm. Mogelijk hebben de landleguanen zich ontwikkeld op inmiddels verzonken delen van de archipel.

De ‘nieuwe’ leguaan is direct een bedreigde soort, want er leven hooguit honderd exemplaren op de vulkaan Wolf, aldus de onderzoekers in PNAS. Ze dringen aan op extra beschermingsmaatregelen.

Roze leguaan op Galapagos Beeld PA