Rif van 9.300 vierkante kilometer ontdekt in Amazonerivier

Braziliaanse en Amerikaanse wetenschappers hebben aan de monding van de Amazonerivier een rif van 9300 vierkante kilometer ontdekt. Het rif herbergt meer dan 60 soorten sponzen, 73 vissoorten, kreeftachtigen en zeesterren.

Irene de Zwaan
Het rif dat is aangetroffen in de Amazonerivier. Beeld Lance Willis
Het rif dat is aangetroffen in de Amazonerivier.Beeld Lance Willis

De ontdekking is uitzonderlijk omdat er normaalgesproken weinig leven is te bekennen op plekken waar grote rivieren uitmonden in de oceaan. De omstandigheden voor organismen zijn er ongunstig: het water is te zoet of te zout, er is te weinig licht en modderstromen maken het water troebel.

Het rif aan de monding van de Amazonerivier is zo'n 1.000 kilometer lang en bevindt zich op een diepte van 30 tot 120 meter. Het strekt zich uit van Frans-Guyana tot de Braziliaanse staat Maranhao.

Sleepnetten

De wetenschappers, afkomstig van de universiteit van Georgia en de Federale Universiteit van Rio de Janeiro, gebruikten sleepnetten om monsters van de bodem van de Amazonerivier te maken. Ze waren verrast door wat ze aantroffen. 'We visten de meest fantastische en kleurrijke dieren op die ik ooit tijdens een expeditie had gezien', zegt Patricia Yager, professor oceanografie en klimaatverandering aan de universiteit van Georgia.

Volgens de wetenschappers zijn de bevindingen, die deze week zijn gepubliceerd in Science Advances, relevant omdat ze inzicht kunnen geven in hoe tropische riffen reageren op 'suboptimale en marginale rif-groeiende omstandigheden'. Zeker nu de riffen wereldwijd worden bedreigd door de opwarming van de aarde.

Onderzoekers van de universiteit van Georgia nemen monsters van de bodem van de Amazonerivier. Beeld Lance Willis