Resten van sigarettenrook in stoffen giftiger dan gedacht

We weten al langer dat roken en passief roken (of 'meeroken') schadelijk zijn voor onze gezondheid, maar het gaat nog verder. Uit nieuw onderzoek blijkt voor de eerste keer dat ook de derdehandsrook van sigaretten genetische schade toebrengt aan menselijke cellen. Die derdehandsrook is het giftige residu dat achterblijft op verschillende oppervlakten, vooral op stoffen. Bovendien zou dat giftige residu zelfs schadelijker worden na verloop van tijd.

De rook hecht zich aan allerlei oppervlakten. Beeld thinkstock

'Tot nu was er weinig duidelijkheid over de giftigheid ervan, vooral omdat het minder stoffen bevat dan tweedehandsrook. Dit is de eerste studie die aantoont dat ook derdehandsrook het DNA kan aantasten', meldt Lara Gundel van de University of California.

Voor hun onderzoek plaatsten de wetenschapper papieren strookjes in rookkamers. De 'acute' staaltjes werden blootgesteld aan vijf sigaretten, die in ongeveer 20 minuten gerookt werden. De 'chronische' staaltjes werden in 196 dagen zo'n 258 uren blootgesteld aan sigarettenrook. In die periode werd de kamer ook ongeveer 35 uren gelucht.

Kankerverwekkend
Er werd vastgesteld dat de concentraties van meer dan de helft van de onderzochte bestanddelen hoger waren in de chronische dan in de acute stalen. De wetenschappers troffen ook meer DNA-schade aan, veroorzaakt door de chronische stalen. Er was zelfs sprake van een verandering van 0,4 procent aan menselijke cellen binnen het eerste uur na de blootstelling. Na drie uur verdrievoudigde dat percentage.

De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in het wetenschappelijk vakblad 'Journal Mutagenesis'.

'Gezien de snelle aanhechting van en het langdurig voortbestaan van nicotine op stoffen en de menselijke huid, is derdehandsrook een groot gezondheidsricio', zei onderzoeksleider Mohamad Sleiman over de resultaten. 'Het wordt doorgegeven via blootstelling van de huid, inademing van stof en door het in te slikken', weet hij.

Sommige van de chemische bestanddelen in derdehandsrook zijn de meest kankerverwekkende stoffen die er bestaan', waarschuwt dr. Gundel. 'Ze blijven zitten op verschillende oppervlaktes. Als het gaat om kleren of tapijten, is het gevaar vooral voor kinderen zeer ernstig, omdat zij veel over de grond kruipen', waarschuwt ze.

Poetsen
Bovendien is het erg moeilijk om van die derdehandsrook af te raken. Zo bleek uit eerdere studies dat de deeltjes twee maanden na de verhuis van een roker nog steeds gevonden kunnen worden in stoffen en op oppervlaktes in het huis. Gewone poetsmethodes zoals stofzuigen, vegen en ventilatie zijn niet effectief genoeg om de aanwezigheid van de deeltjes te verlagen.

'Je kan wel iets doen aan de geurtjes, maar het is moeilijk om er helemaal van af te raken. Het beste wat je kan doen is de materialen vervangen, zoals een nieuw tapijt leggen en de muren herschilderen', luidt het advies.