Rariteitenkabinet is alternatief voor marktonderzoek

Een interactieve grafzerk, waarmee je jouw boodschap aan de mensheid kunt achterlaten en vriend en vijand kan reageren op jouw heengaan....

Klein probleem is dat kerkhoven nog niet over een individuele telefoon- en elektriciteitsaansluiting beschikken. 'Maar we gaan de exploitanten aanschrijven om daarover te praten', zegt J. van der Sande, medeoprichtster van communicatiebureau De Denk Industrie, waarvan Ding een uitvloeisel is.

De winkel is sinds 1 december open, en verkeert in een experimentele fase. Het moet een hedendaags rariteitenkabinet worden waar je de nieuwste snufjes kunt kopen. Een speelgoedbeer met chip bijvoorbeeld, zodat hij na verlies kan worden opgespoord en het krijsende kind weer stil wordt. Of de elektrostep van 1850 gulden, waarmee je met 18 kilometer per uur door de stad kunt racen.

De winkel, die na de officiële opening in april zo'n 200 producten in de schappen zal hebben, is een testlab voor prototypen, een alternatief voor marktonderzoek. Want het concept van doelgroepen, zegt Van der Sande, dat is vreselijk achterhaald. Neem de post-moderne vrouw, die zich in de supermarkt de ene dag als winkelende moeder kan gedragen, de volgende dag als drukke carrièrevrouw en de dag erna als zwoele verleidster. Adieu doelgroep.

Maak daarom een beperkt aantal exemplaren van een product en laat de consument daarop reageren, laat hem uitleggen waarom hij iets wel of niet wil kopen, volg hem, schrijf hem aan. Wat daar tegenover staat? 'Dat de consument nieuwe ontwerpen kan zien en uitproberen', zegt Van der Sande.

Ding, benadrukt ze, is geen cadeauzaak vol meuk voor hen die alles al hebben. In Ding staan nut en schoonheid centraal. Zo zal er volgende maand een hele serie opwindbare apparaten te koop zijn, waaronder de opwindbare gsm. Handig voor als je vastzit in een lawine en de batterijen van je mobieltje zijn op. En niet te vergeten de G-Shock horloges, die dankzij, jawel, het ingebouwde Global Positioning System precies aangeven op welke coördinaten van de aarde je je bevindt. Ideaal voor de mobiele mens die exact terug wil naar zijn favoriete plekje op aarde.

Blijft de vraag hoe je de consument onder die interactieve grafzerk kunt benaderen over zijn koopervaring.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.