Rare oerworm, tumoren en speeksel & Facebookt hackt

De Hallucigenia, oerworm.Beeld -

Rare oerworm had idiote kop

Voor het eerst hebben wetenschappers een fossiele kop ontdekt van een van de raarste oerbeesten ooit: het zeewezentje Hallucigenia sparsa, dat 500 miljoen jaar geleden leefde in het huidige Canada. Hallucigenia had kraaloogjes en een bek met twee ronde rijen oertandjes erin, maken experts op uit het nieuw gevonden fossiel. Bij eerder gevonden exemplaren van het minder dan 2 centimeter lange, worm-achtige oerdiertje ontbrak steeds de kop. Zó vreemd is Hallucigenia, dat wetenschappers hem aanvankelijk ondersteboven interpreteerden. Op de rug droeg hij stekels, en onderaan zaten een soort slierten met pootjes eraan. Het buitenaards ogende wezentje leefde tijdens de 'Cambrische explosie', een periode van wilde vorm-experimenten van de evolutie. Het nieuwe fossiel komt uit de vermaarde 'Burgess Shale', vindplaats van veel Cambrische fossielen.

Tumoren soms te vinden met speekseltest

Weer hebben wetenschappers bewijs gevonden dat het in theorie mogelijk is tumoren op te sporen met een eenvoudige bloed- of speekseltest. Amerikaanse onderzoekers analyseerden het bloed en speeksel van 93 patiënten bij wie al eerder keel- of mondholtekanker was vastgesteld, en bleken tot in 96 procent van de gevallen de diagnose te kunnen bevestigen, door te zoeken naar minieme, vrij rondzwevende restjes tumor-dna in de lichaamsvloeistoffen. De 46 gevallen van mondholtekanker waren zelfs allemaal af te lezen uit het speeksel. Ook werd duidelijk dat een combinatie van bloed- en speekseltests het effectiefst is. Beschikbaar voor de praktijk is de test bedoeld om het werkingsprincipe te laten zien overigens nog niet. Niet alleen is de test nog te duur, onduidelijk is ook of de test niet te veel loos alarm zal geven, wat mensen ten onrechte schrik zou aanjagen en zou zorgen voor veel onnodige vervolgonderzoeken. 'Ons einddoel', zegt hoofdonderzoeker Nishant Agrawal, 'is een test die minder dan 50 dollar kost en die kan worden gebruikt door huisartsen en tandartsen.'

Facebook hackt smoel

Facebook sleutelt aan algoritmes waardoor mensen op foto's herkend kunnen worden, óók als hun gezicht onherkenbaar is. De algoritmes waaraan in Facebooks kunstmatige-intelligentielab wordt gewerkt, kijken naar haardracht, kleding, lichaamsvorm, houding. Medewerkers plukten 40 duizend foto's van Flickr, sommige met herkenbare gezichten, andere niet, en voerde de beelden in een geavanceerd neuraal beeldherkenningsnetwerk. Het jongste algoritme herkent inmiddels 83procent van de mensen-zonder-gezicht. Privacyvoorvechters zeggen zich zorgen te maken.

Veiliger ebola-test

Een eenvoudige nieuwe testmethode kan de aanwezigheid van ebola in een patiënt net zo goed vaststellen als de nu gebruikte labmethode. Dat concluderen onderzoekers van Harvard deze week in tijdschrift The Lancet. Bij de huidige methode wordt bloed in een laboratorium getest. Het afnemen van buisjes bloed vergroot het risico op mogelijk onhygiënische naalden of zelfs het gevaar van besmetting. De nieuwe test werkt net als een zwangerschapstest met een druppel bloed, afgenomen met een veiligere vingernaald, op een strip die wel of niet verkleurt.