NieuwsGeluidshinder

Raam open en toch geen lawaai: nieuw apparaat schakelt verkeersherrie uit

Ramen sluiten tegen het lawaai van scheurende scooters en optrekkende vrachtwagens? Een nieuwe antigeluidsinstallatie, vergelijkbaar met die in hoofdtelefoons met noise cancelling, moet daar een einde aan maken. Onderzoekers van Nanyang Technological University in Singapore slaagden erin om hiermee geluidsoverlast van buiten te halveren.

Ramen dicht en airco aan vanwege geluidshinder? Mogelijk hoeft dit straks niet meer door installaties met antigeluid.Beeld Jan Luursema

Te veel omgevingsgeluid is schadelijk en kan zelfs leiden tot onder meer diabetes, hart- en vaatziekten en chronische stress. Toch lijkt er tot dusver maar één praktische oplossing te zijn om het lawaai thuis of op kantoor te verminderen: je raam dichthouden. Volgens promovendus Bhan Lam zetten mensen met dichte ramen vaker energieslurpende airco’s aan. De nieuwe geluidsdemper vermindert niet alleen de gezondheidsrisico’s van geluidsoverlast, maar moedigt mensen ook aan om het raam open te zetten en de airco uit, aldus de onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Scientific Reports.

Het apparaat bestaat uit een microfoon, een sensor en 24 kleine luidsprekers verspreid over de hele raamopening. De microfoon vangt het lawaai op. Vervolgens rekent een sensor uit welke geluidsgolven de speakers moeten produceren om het verkeerslawaai te dempen. De techniek, met antigeluid, is bekend van noise cancelling koptelefoons die mensen in kantoortuinen en vliegtuigen opzetten om het omgevingsgeluid te dempen. Bekijk hier hoe het apparaat eruitziet: 

De test vond plaats in een nagebouwd kantoor met een raam van één vierkante meter. Een speaker speelde verschillende soorten verkeerslawaai af. Resultaat: de antigeluidstechnologie kon het lawaai met maximaal tien decibel verminderen. De winst was het grootst bij relatief hoge tonen. Voor de laagste tonen bleken de speakers te klein om de juiste tegengeluiden te maken.

Knap

Dit apparaat is een stap in de goede richting, vindt Arthur Berkhoff, die ook toepassingen voor antigeluid onderzoekt bij zowel de Universiteit Twente als TNO, maar niet betrokken is bij dit onderzoek. Hij vindt het knap dat de nieuwe installatie relatief hoge tonen kan dempen. ‘Dat is lastig, omdat het hierbij om snellere trillingen gaat. Dit geeft het systeem minder tijd om tegengeluid te berekenen.’ Er is dus meer computerkracht nodig om zulke tonen snel te verwerken. De combinatie van 24 luidsprekers lijken in dit apparaat de oplossing.

Toch ziet Berkhoff ook nadelen. ‘De test is gedaan met een lawaaibron die continu op dezelfde plek staat, vergelijkbaar met bijvoorbeeld industrielawaai. Werkt zo’n demper wel bij verplaatsend lawaai zoals een overvliegend vliegtuig?’ Bovendien werkt het systeem vooral bij geluiden waarop het systeem is afgestemd, in dit geval verkeerslawaai. Andere, meer spontane geluiden, zoals blaffende honden en schreeuwende kinderen, dempt het systeem minder goed. Verder blokkeren de luidsprekers het uitzicht. ‘Mensen die veel overlast hebben zijn vast bereid hun zicht daarvoor in te leveren, maar niet iedereen wil dat’, aldus Berkhoff.

Het duurt dus nog wel even voordat de demper te koop is. Maar volgens Berkhoff is er veel belangstelling voor de technologie, zeker in warmere landen.

Luister hieronder zelf naar de verschillen:

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden