Profiteer!

Hilversum heeft ontdekt dat Internet en televisie van elkaar kunnen profiteren. Als bij Big Brother: de kijker kijkt ook eens op Internet, en de internetter wil het tv-programma wel eens zien....

SINDS KORT overheerst in Hilversum het besef dat Internet en televisie samen tot grote hoogte kunnen stijgen. Hilversumse webredacties breiden zich in hoog tempo uit. De NOS komt met 'permanent nieuws' online en in e-commercekringen droomt men van een Heinekenkanaal. Er wordt veel gesproken over 'interactieve televisie' en 'multimediale formats'. Deze week maakte tv-producent Endemol bekend tientallen miljoenen te gaan investeren in een nieuwe 'multimediale divisie'.

Het commerciële voorbeeld van een 'multimediaal format' is uiteraard de populaire website van Big Brother. De televisieformule werd vertaald naar Internet en daar hield de BB-gekte nooit meer op, wat natuurlijk ook de bedoeling was. Bij een multimediaal format geldt televisie als vertrekpunt; vervolgens gaat het vermaak door op Internet. Een toekomst met veel meer commerciële televisie op Internet lijkt dichtbij: Endemol sloot onlangs een joint venture met SBS 6 en NET 5 om samen één grote 'amusementsportal' te gaan maken.

Niet alleen tv-formules besmetten de Internetwereld, ook andersom ruikt televisie aan de successen en hypes op Internet. Deze zomer verraste het Internet-bedrijf van Maarten Noyons, Ibidlive, met live veilingen op Internet. Als Internetter kon je na inschrijving meebieden op veilingen in grote veilinghuizen. Onlangs werd er aldus op een middag voor twee ton via Internet geveild, op een totale omzet van een miljoen. Binnenkort zendt RTL 5 Ibidlive op televisie uit. De formule: er wordt op locatie geveild, kijkers kunnen via Internet (of tv-met-telefoon) meedoen.

Het interactieve format is een experiment, zegt Noyons. 'Televisie kan een enorm Internetverkeer genereren. Je ziet dat niet alleen bij Big Brother, ook bij kleine verwijzingen. Iemand op tv noemt een webadres dat de moeite waard zou zijn, vijf minuten later beginnen er duizenden mensen te surfen en huppakee, meteen de server plat. Ik hoop echt dat onze veiling zoiets overkomt. Ik zie televisie op dit moment vooral als aanjager voor Internet.'

Televisie dat bezoek aan Internet aanjaagt, bezoek dat op zijn beurt weer zo leuk is dat het de kijkcijfers opstuwt. Televisie als advertentie voor Internet - dat zien ze bij de ISOC (Internet Society, Vereniging van Internetprofessionals uit het bedrijfsleven) ook wel zitten. De ISOC wil immers de ontwikkeling van Internet stimuleren waarbij de belangrijkste doelstelling is: 'iedereen op Internet'. De ISOC ontwikkelde Internet-programmaformules en probeert die nu te slijten aan de omroep. De ISOC zelf zendt op Isoctv.nl vooralsnog alleen een talkshow uit die niet om aan te zien is en die is opgenomen tijdens de Internetbeurs vorige maand. Volgens ISOC-directeur Jan Prins inderdaad geen reclame voor web-tv. Hij belooft beterschap met 'borrel-tv', een talkshow over Internet die vanaf begin 2000 zal worden uitgezonden vanuit West Pacific in de Amsterdamse Westergasfabriek. Volgens Prins is de combinatie van televisie en Internet een 'interactief businessmodel' geworden: kook-tv heeft schoolgemaakt. Ziet het er lekker uit, klik en bestel!

Bij Cap Gemini is de technologie voor interactieve televisie inmiddels klaar. Herman Donkersgoed, bezig met het project TV First, spreekt van 'convergentie tussen IT en TV'. TV First is een experiment van Cap Gemini, PCM, de belastingdienst en Eneco. De redactionele inhoud van Het Parool en de Amsterdamse tv-zender AT 5 wordt gebruikt voor het interactieve programma Stad Amsterdam. Als gebruiker kun je klikken, bladeren door cafés (met live beeld) en bioscopen, allerlei filmpjes zien. Een en ander verschijnt op tv, via een snelle verbinding en settop boxen (die de tv geschikt maken voor Internet). Zonder ingewikkelde Internet-adressen of -programma's. Donkersgoed gelooft in 'merkenkanalen' en verwacht dus een Heinekenkanaal en een ABN-AMRO-kanaal. 'Je kan zo via je tv-toestel live in een Amsterdams cafe kijken, overal op klikken en video zien, en als je informatie wilt snel de tekst van webpagina's opvragen. Er zijn fijne knoppen in plaats van moeilijke programma's. Er is geld. Het wordt luxe-televisie. Als het ABN-AMRO-kanaal beter en leuker wordt dan Nederland 1, en dat wordt het, dan zullen ze bij de publieke omroep juist iets moeten gaan verzinnen.'

De publieke omroep loopt achter. Amusement en productverkoop laten zich ook makkelijker populair op Internet maken dan informatieve programma's. Niet voor niets kocht NOB-interactive het jonge Internetbedrijf Gamepoint (computerspelletjes die op Internet kunnen worden gespeeld). Maar hoe moet het met de informatieve programma's? De meeste omroepverenigingen zijn druk bezig hun websites op te knappen en rijker te maken, maar tot dusver wordt nauwelijks video uitgezonden. Dit in tegenstelling tot buitenlandse omroepen zoals de BBC en CCN, die al vroeg fors investeerden in nieuwe media. Tagesschau (het Duitse journaal) oogst al drie jaar waardering met journaals-op-aanvraag op Internet. De NOS kwam niet veel verder dan een breedband-experiment met KPN en NOB (Snelnet) onder duizend proefpersonen. Kwestie van geld, zegt Peter Verschoor van de NOS. Inmiddels is er een budget, een zeskoppige webredactie en een kant en klare NOS-RTV-nieuwssite die 'een permanente nieuwsvoorziening' gaat brengen, 'misschien nog sneller dan televisie'. De site komt er binnen enkele weken. Met journaals-op-aanvraag. Tamelijk laat, ook volgens Verschoor, die overigens vindt dat televisieprogramma's in stukken hakken en interactief online zetten een 'gelopen race' is. 'De onafwendbare ontwikkeling van interactieve televisie is natuurlijk dat we speciale producties gaan maken voor het web. Bijvoorbeeld een NOS-jongerenjournaal voor 14- tot 24-jarigen.'

Inmiddels worden door een joint venture van Virtual Industries en Ilse media al geruime tijd speciaal voor Internet journaals gemaakt. Geen twintig minuten tv, maar kort en bondig flitsnieuws in een ultrakorte video elke dag vanaf één uur, op de nieuwssite Nu.nl die in korte tijd enorm populair werd. Verschoor: 'Dat journaal ziet er aardig uit en ze zijn best ver. Of de NOS Nu.nl gaat wegvagen van Internet? Aan onze nieuwe website met het NOS-journaal zullen ze een flinke concurrent krijgen. Maar gebleken is dat nieuwsconcurrentie op televisie ook kon bestaan dus waarom niet op Internet?'

RTL 4 heeft nog geen nieuws op Internet. Nu.nl kan voorlopig in het 'webgat' van commerciële nieuwsvoorziening stappen. Alleen: Nu.nl heeft geen aanjager op tv. Geen gekoppelde formats, geen televisiemerknaam. Kees Zegers, uitgever van Nu.nl: 'Maar wél Internet-ervaring. We bezitten veel populaire websites, waaronder de zoekmachine Ilse. Dus kunnen we bezoek doorsturen. Wij hebben dus óók een belangrijke aanjager: Internet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden