Proefrit op de maan

De Amerikaanse auto-industrie experimenteert met virtual reality; zo krijgen potentiële klanten meer informatie dan via websites of foto's.

Een virtuele showroom.

Eerst haalde internet de autoshowroom naar de virtuele wereld. Dat was fijn, want je had als geïnteresseerde geen last meer van opdringerige verkopers in slecht zittende pakken. Nu keert het proces zich om.

De Amerikaanse handelaar in tweedehands auto's Vroom hoopt klanten nu weer naar zijn toonzaal te lokken met virtual reality. Wie geïnteresseerd is in een bepaalde auto, kan naar een winkel komen en daar een VR-bril op zetten om de droomauto in drie dimensies te bekijken. Personeel geeft aanwijzingen en beantwoordt vragen, een beetje zoals het vroeger ging.

Het bedrijf is van plan 'echte' showrooms te openen in zijn bestaande kantoren en in enkele winkelcentra. Het gaat aanvankelijk om vijftien occasions, in de duurdere prijsklasse van 25 duizend tot 60 duizend dollar, aldus het Amerikaanse tijdschrift Fortune. Als het concept aanslaat, zullen meerdere showrooms worden geopend.

Het idee lijkt vooral geschikt voor grote afzetmarkten als de Verenigde Staten, en dan alleen voor meer bijzondere occasions. Door een auto alvast in de virtuele wereld te bekijken, krijgen potentiële klanten meer informatie dan via foto's op een website en hoeven ze geen honderden of duizenden kilometers af te leggen. Het concept is sowieso tijdelijk van aard, want als over enkele jaren de nu nog kostbare VR-brillen zijn ingeburgerd, blijven klanten vermoedelijk weer gewoon thuis.

Ook autofabrikanten spelen met het idee van virtual reality en virtuele proefritten in het bijzonder. Onder meer Audi wil dit jaar nog een VR-winkel in Londen openen. Ook Cadillac werkt eraan. Eerder experimenteerde ook Lexus.

Het aardige van VR is dat het de klant mogelijkheden biedt een proefrit te maken op plaatsen waar hij anders niet snel zou komen. Bijvoorbeeld door de Mojavewoestijn, of boven op een gebouw in Parijs. Of op de maan, zoals Audi eerder dit jaar tijdens de Amerikaanse elektronicabeurs CES liet zien.

Vroom opent later dit jaar virtuele showrooms voor thuis, voor klanten die al een Google Cardboard of Samsungbril hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden