Prehistorische 'monstervlo' is gewoon een vlieg

Een monsterachtige, ruim één centimeter grote vlo die de dinosaurussen het leven zuur zou hebben gemaakt, blijkt in werkelijkheid gewoon een vlieg.

Het insect gebruikte zijn gekromde klauwen niet om zich vast te klampen aan dinosaurussen en hun bloed te drinken, maar om vrouwtjesvliegen te omhelzen, schrijft een Chinees-Frans-Amerikaans onderzoeksteam in Nature.

De wetenschappers maken dat op uit dertien fraai bewaarde fossielen uit Mongolië. Op een van de fossielen blijkt de 'vlo' vleugels te hebben; een ander tafereel toont twee vliegen 'in copula', zoals de experts het plechtig noemen.

'Dit laat maar weer eens zien wat er kan gebeuren als je slechte fossielen hebt', zegt de Maastrichtse paleontoloog Anne Schulp, die zelf overigens niet bij het onderzoek was betrokken. 'Nu zie je opeens meneer en mevrouw vlieg samen, en begrijp je dat meneer vlieg die enge beetpakklauwen had om mevrouw vlieg te bespringen.'

Kieuwen
Dat de soort Strashilidae incredibilis sinds zijn ontdekking twintig jaar geleden voor vlo werd aangezien, komt doordat de vlieg er ongewoon uitziet. Zo raakte het insect in paringstijd zijn vleugels kwijt en leefde hij soms in het water: het mannetje heeft zelfs primitieve kieuwen, overgehouden uit zijn tijd als larve.

Het neemt niet weg dat er in de tijd van de dinosaurussen wel degelijk veel vlooien rondsprongen, soms tot meer dan een centimeter groot. 'Zo'n dinosaurus is voor een parasiet gewoon een zak vol lekkers', zegt Schulp. 'De dino's liepen te krabben, daar kun je donder op zeggen. Het lijkt me niet dat ze net zo fris rondliepen als een net geshampoode poes.'

Enkele jaren geleden betoogden paleontologen Roberta en George Poinar zelfs dat parasieten hebben bijgedragen aan het uitsterven van de dinosauriërs. Parasieten brengen immers ook ziektes over, en volgens de Poinars hebben die de dinosauriërs steeds ernstiger verzwakt. Vorig jaar beschreef Poinar zelf nog een nieuw ontdekte vlooiensoort, ongeveer zo groot als een knikker.

Die dino's liepen te krabben, daar kun je donder op zeggen
Anne Schulp, paleontoloog
Reconstructie van de vlieg, met links het mannetje.