Populariteit adblockers dwingt Google tot snelle actie

Google zet nieuwe technologie in om webpagina's sneller te maken op mobiele telefoons en tablets. Zo moet worden voorkomen dat bezoekers sommige websites vroegtijdig verlaten - en dus ook geen advertenties zien.

Peter van Ammelrooy
Man neemt selfie op YouTube-bijeenkomst in Parijs. Google's videodienst heeft ook last van adblocking. Beeld afp
Man neemt selfie op YouTube-bijeenkomst in Parijs. Google's videodienst heeft ook last van adblocking.Beeld afp

Google kondigde woensdag een nieuw initiatief aan, dat Accelerated Mobile Pages (AMP) is gedoopt. Het is de bedoeling dat het mobiele web er sneller door wordt. 'We willen webpagina's met rijke content, zoals video's, animaties en beelden, die goed functioneren naast slimme advertenties en die in een oogwenk op het scherm staan - onafhankelijk van welke apparaat je ook gebruikt.'

'We willen dat AMP HTML het mobiele internet bliksemsnel maakt', zegt David Besbris, vice president engineering van de Google Search-divisie.

Google werkt bij Accelerated Mobile Pages samen met de Europese mediabedrijven die zich in april aansloten bij het Digital News Initiative (DNI), een project dat kranten, tijdschriften en omroepen moet helpen meer munt te slaan uit hun websites. Het DNI is een reactie van Google op het verwijt van uitgevers dat de zoekmachine en de Nieuws-dienst van het Californische bedrijf bezoekers weghoudt van hun websites.

Onder de deelnemers aan het DNI bevinden zich gevestigde namen als Frankfurter Allgemeine Zeitung (Duitsland), The Guardian (Verenigd Koninkrijk), The New York Times (VS), Les Echos (Frankrijk), NRC Media (Nederland) en De Persgroep (DPG), de Belgische uitgever van De Volkskrant.

Adblocker

De Accelerated Mobile Pages lijken ook verband te houden met het toegenomen gebruik van adblockers bij Google's grootste concurrent op het mobiele vlak: Apple. Het elektonicaconcern introduceerde vorige maand de mogelijkheid om advertenties tegen te houden op webpagina's die op mobieltjes en tablets worden opgevraagd. Het weglaten van deze 'extra' content kan het laden van webpagina's 50 tot 70 procent versnellen.

Miljoenen hebben inmiddels adblockers geïnstalleerd op hun iPhone en iPad. Steeds meer internetters bezoeken het web met een portable gadget. Om die reden kondigde Google aan dat bij zoekopdrachten op mobiele telefoons en tabletcomputer de webpagina's die zijn geoptimaliseerd voor dit soort apparaten voorrang krijgen.

null Beeld .
Beeld .

Overbodig

Apple wil het world wide web op mobieltjes overbodig maken. Gebruikers zouden er volgens het bedrijf beter aan doen om nieuwssites via een app te raadplegen - of via zijn News-app, die een overzicht biedt van de beste artikelen op het web. De News-app is nog niet beschikbaar in Nederland.

Volgens recent onderzoek van Millward Brown Digital, gemeld door de Wall Street Journal, bekijkt ongeveer de helft van de mobiele consumenten het internet via zijn mobiele browser, terwijl de rest het nieuws consumeert via een app.

Volgens een onderzoek van Adobe heeft al een op de acht internetters een adblocker geïnstalleerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden