Popsterren promoten vooral dikmakers

Bijna al het eten en drinken waarvoor Amerikaanse popsterren reclame maken, is ongezond. Vooral cola, energiedrankjes en McDonald's zijn populair onder artiesten.

Onderzoekers van de universiteit van New York maakten een lijst van de populairste sterren en gingen na welke producten zij tegen betaling aanprijzen. Het overzicht, dat gisteren verscheen in vakblad Pediatrics, maakt duidelijk dat ruim 70 procent van het drinken en 80 procent van het eten waaraan de sterren hun naam verbinden calorierijk is en arm aan voedingsstoffen. DJ en producer Baauer staat bovenaan, met vijf reclames in twee jaar tijd, gevolgd door rapper en zanger Will.i.am en zangeres Britney Spears. De onderzoekers schrijven dat artiesten meer moeten nadenken over de producten waarvoor ze reclame maken omdat hun invloed op kinderen en jongeren heel groot is.

Mark Sykes.
Ook Beyoncé is in zee gegaan met Pepsi.
Maroon 5 poseert voor Coca-Cola.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden