Politie ziet sterke toename malafide webwinkels in Nederland

Een webwinkel die merkartikelen tegen onwaarschijnlijke lage prijzen verkoopt? Te mooi om waar te zijn. Het aantal nepwebwinkels stijgt in rap tempo, stelt de politie.

Beeld anp

Werden in 2016 nog slechts 35 malafide webwinkels door de politie ontmanteld, het afgelopen jaar waren dat er ruim twaalf keer zo veel: 438. Dit blijkt uit cijfers van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie, dat steeds vaker actie moet ondernemen tegen dit soort fraude.

De valse websites zijn vaak maar korte tijd in de lucht om in die korte tijd zoveel mogelijk geld binnen te halen. In sommige gevallen worden bekende websites gekopieerd, zodat de argeloze bezoeker denkt met een bekende naam te maken te hebben. In het verleden gebeurde dat bijvoorbeeld met BCC. De winkels hebben dan adressen als BCC-deals.com. Bij andere gevallen gaat het om winkels met namen als Babydumpoutlet.com of Bakfietsdirect.nl. Fraudeurs kopen volgens de politie 'massaal' vrijgekomen Nederlandse domeinnamen op.

Lange lijsten

De op koopjes jagende consument wordt op verschillende manieren om de tuin geleid. In het beste geval gaat het om het leveren van nepartikelen, maar vaak worden de bestelde producten helemaal niet geleverd. Ook gaan fraudeurs er met de creditcardgegevens vandoor. Zowel de politie als de Consumentenbond hebben op hun site een lange lijst met frauduleuze nepwinkels staan, maar die lijsten lopen per definitie achter de feiten aan: iedere dag kunnen er weer nieuwe bijkomen. De Consumentenbond geeft wel tips hoe nepwinkels zijn te herkennen.

Ondanks de geconstateerde stijging zegt het meldpunt niet ontevreden te zijn over de strijd tegen internetoplichting. In totaal kwamen vorig jaar 38.343 aangiften binnen, pakweg achtduizend minder dan in 2016. Dit zijn niet alleen aangiften over de nepwebwinkels, maar ook van bijvoorbeeld fraude via Marktplaats.nl. Het schadebedrag per gedupeerde lag gemiddeld op een kleine tweehonderd euro. De politie vermoedt dat voorlichting en publiciteit bijdragen aan de dalende trend. 'Hierdoor zijn mensen beter op de hoogte van de risico's van onlinewinkelen', aldus de politie.

Detailhandel Nederland zegt in een reactie dat internetoplichting keihard moet worden aangepakt: 'Het schaadt de reputatie van betrouwbare webwinkels.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden