nieuwschemische belasting zeevogels

Plastic vult vogellichamen met vlamvertragers en kleurstoffen

Nieuw bewijs dat de plasticsoep bijdraagt aan de ‘chemische belasting’ van zeevogels. Chemicaliën uit plastic dringen via de maagolie de rest van het lichaam binnen.

Maaginhoud van een Noordse Stormvogel, verzameld op de Faeröer Eilanden.Beeld WUR

Ook wanneer vogels verorberd plastic na enkele weken of soms maanden uitpoepen, blijven er sporen daarvan in hun lichamen achter. Want terwijl het plastic in de vogelmagen ronddrijft, lekken er schadelijke chemicaliën uit, blijkt uit nieuw onderzoek

Vogels zien regelmatig plastic zeeafval voor prooien aan en eten zo stukken van weggegooide voedselverpakkingen en ander plastic. Ook de Noordse Stormvogel, die eruit ziet als een meeuw, verwart plastic regelmatig met eten. Uit onderzoek blijkt bij ruim negentig procent van deze stormvogels plastic in de maag te zitten.

De Noordse stormvogel trekt lange periodes over zee, waar ze regelmatig aangewezen zijn op hun energiereserves, die als vet en maagolie in hun lichaam zitten. In deze olie lekken giftige chemicaliën uit plastic, concluderen de onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Frontiers in Environmental Science. Zodra de vogels deze olie opnemen, verspreiden de chemicaliën zich door hun hele lichaam – al is nog onbekend of de dieren daar ook last van hebben.

Hormoonverstoringen

In de maagolie vonden de wetenschappers chemische stoffen zoals weekmakers of vlamvertragers, die producenten aan plastic toevoegen om het soepeler of brandveiliger te maken. Zulke stoffen kunnen bij een te hoge dosis hormoonverstoringen of kanker veroorzaken. Voor mensen zijn er strenge regels om de inname te beperken. ‘Ondertussen laten we het wel toe dat zeevogels plastic zeeafval eten waar veel van deze stoffen inzitten’, zegt hoofdonderzoeker en promovendus aan het onderzoeksinstituut Wageningen Marine Research, Susanne Kühn.

Door het proces binnen de vogelmagen na te bootsen, onderzochten de wetenschappers wat er met het plastic gebeurt. Ze raapten strandafval bij elkaar en maakten er een plastic mengsel van, zoals dat vaak gezien is bij zeevogels. Het plastic mengden ze met maagolie van Noordse stormvogels. Dit mengsel zetten ze in een schudbad, dat het tot 40 graden verwarmt en schudt, net zoals de maag doet. Drie maanden lang analyseerden de wetenschappers op verschillende momenten welke chemicaliën in de olie zaten.

Noordse stormvogel op de Faeröer Eilanden.Beeld WUR