Plastic in het zand, schuilen op de maan en Disney en de dood

Ook uw zandkasteel op het strand bevat veel plastic

Het zand van de Europese stranden bevat veel microscopisch kleine deeltjes plastic. Dit blijkt uit onderzoek in 13 landen, gepubliceerd in Marine Pollution Bulletin. Zo vonden Leidse wetenschappers in IJslands zand 700 plastic deeltjes per kilo en in Italiaans zand zelfs 1.500 deeltjes per kilo. Het gaat hierbij om stukjes kleiner dan een halve centimeter. Nederland scoort met 500 deeltjes per kilo iets beter, maar nog altijd meer dan het Europees gemiddelde van 250 deeltjes. De wetenschappers verkregen hun materiaal door via social media strandgangers op te roepen zandmonsters in te sturen. Vervolgonderzoek moet uitwijzen wat de ecologische gevolgen zijn van de plastic deeltjes.

Een enorm muizenhol biedt astronauten bescherming tegen kosmische straling

Nu de plannen voor een menselijke nederzetting op de maan uit de mottenballen zijn gehaald door het Witte Huis en diverse Amerikaanse commerciële ruimtevaartbedrijven, is ook de zoektocht naar een geschikte verblijfplaats weer begonnen. Zo'n mogelijke locatie is nu gevonden, aldus een studie in Geophysical Research Letters. Het gaat om een soort muizenhol in de vulkanische vlakte Oceanus Procellarum, waar een opgedroogde lavastroom een enorme ruimte onder het maanoppervlak heeft gecreëerd. Deze ondergrondse grot, waar een miljoenenstad als Philadelphia ongeveer vier keer in past, kan dienen als schuilplaats voor astronauten tegen kosmische straling en de enorme temperatuurverschillen op de maan. De enorme ondergrondse holte is ontdekt in eerder vergaarde data van de radar van de Japanse maankunstmaan Selene, die al in 2009 een opzettelijke crashlanding maakte op de maan.

Tekenfilms kunnen helpen om de dood te bespreken

In de film Bambi sterft de moeder van het jonge hertje, in The Lion King wordt Mufasa vermoord: het zijn voor het jonge filmpubliek schokkende momenten maar ze bieden ook een kans om met kinderen over het levenseinde te praten. Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers in Omega - Journal of Death and Dying. Ze analyseerden 57 Disney- en Pixar-films waarin 71 figuren overlijden en haalden daar vier thema's uit die met kinderen kunnen worden besproken, zoals het uiten van emoties na een sterfgeval. De films zijn populair en toegankelijk, aldus de wetenschappers, en daardoor kan een gesprek over een moeilijk onderwerp in een minder bedreigende omgeving worden gevoerd.