Planetaire kraamkamer bij ster

Nederlandse en Franse astronomen hebben met een infraroodtelescoop op La Palma een stofschijf rond een ster gevonden waarin mogelijk planeten worden gevormd....

Redactie Kennis

De ster HD79048 in het zuidelijke sterrenbeeld Kameleon is een relatief jonge ster op zo’n 600 lichtjaar afstand van de aarde. Hij is 2,5 maal zwaarder dan de zon en veertig keer zo helder. De stofschijf er omheen is naar schatting 370 maal groter dan de baan van de aarde om de zon.

Het team met ondermeer astronomen van de Kapteijn-sterrenwacht in Groningen heeft ook structuur ontdekt in de schijf. Die lijkt verder van de ster dikker te worden. Zulke flared disks waren tot nog toe alleen bekend uit computersimulaties van sterren met hun stofschijven. Daarvoor is relatief veel materiaal nodig. De astronomen schatten dat er minstens tien Jupitermassa’s aan gas in de schijf zit en vijftig aardmassa’s aan stof. Dat is genoeg om planeten te laten ontstaan, geven berekeningen aan.

Of dat al gebeurd is, is niet te zeggen. daarvoor zijn de opnames met de Very Large Telescope van ESO op La Palma niet gedetailleerd genoeg. In Science sluiten de astronomen niet uit dat binnen tien aardstralen in de schijf al voorlopers van echte planeten aanwezig zijn. Ze willen dat onderzoeken door verschillende van de telescopen op het Canarische eiland tegelijk te laten kijken, waardoor via interferometrie veel gedetaileerdere beelden mogelijk zijn.

Dat zich bij andere sterren in het heelal planeten bevinden is de laatste jaren onomstotelijk aangetoond via zulke precisiemetingen. Er zijn inmiddels meer dan 200 van zulke exoplaneten bekend. Of daarop eventueel ook leven mogelijk is of zelfs bestaat, is onbekend.