Philips draagt bij aan succes minidisc van concurrent Sony

Sony verkoopt veel meer minidisc-spelers dan het begin dit jaar had verwacht. Het succes van het digitale geluidsopname-en afspeelapparaat heeft nu zelfs Philips overtuigd om het product in Europa te verkopen, via zijn Japanse dochter Marantz....

Van onze verslaggever

Lucas van Grinsven

AMSTERDAM

In de eerste zes maanden van dit jaar verkocht Sony 40 duizend minidisc-spelers (md-spelers) en op basis van de meest recente cijfers verwacht het bedrijf aan het einde van het jaar 100 duizend spelers te hebben verkocht. Dat is vijf keer zoveel als in heel 1996 en tot twee keer meer dan verwacht. 'We zijn veel positiever dan eind vorig jaar', zegt directeur Nederland Gerard ten Velden.

Nederland is het eerste land in Europa waar minidisc in deze omvang aanslaat - kenners spreken van een doorbraak. Sony verwacht in het vijf keer grotere Duitsland 300 duizend spelers te gaan verkopen in 1997. Buiten Europa is de md-speler in Japan en enkele grote Aziatische steden een doorslaand succes. Er worden in Japan op dit moment meer md-walkmans verkocht dan cassette-walkmans.

Het bedrijf zegt dit jaar te profiteren van het feit dat Philips de digitale compact cassette (dcc) eind vorig jaar heeft opgegeven. 'De consument hoeft nu niet meer te kiezen tussen twee digitale geluidsopname-systemen. Toen Eindhoven zei dat het ophield met dcc, was het bij ons net alsof de schakelaar omging,' zegt Ten Velden.

Philips ontkent dat het is gezwicht voor het succes van Sony, dat in drie jaar tijd de markt voor minidisc op eigen kracht heeft opgebouwd. Het apparaat dat Marantz verkoopt voor ongeveer 1500 gulden is geen massaproduct. Marantz maakt audioproducten voor een betrekkelijk kleine groep liefhebbers, terwijl het Philips-merk de massa bedient. 'Marantz wil het hele productenpakket aanbieden en daar hoort minidisc bij. Maar Philips heeft geen plannen om minidisc onder de eigen merknaam te lanceren', zegt een woordvoerster.

Concurrenten als Sharp, Pioneer en Kenwood hebben wel aangekondigd dat zij md-spelers vanaf dit najaar grootscheeps zullen lanceren in Europa. Sony zal dan een deel van zijn vrijwel volledige marktaandeel moeten opgeven, maar dat deert het bedrijf niet. Het betekent een grotere markt en bredere acceptatie van een nieuw product. 'We zouden het zelfs ongelooflijk prettig vinden als Philips in md stapt', zegt Ten Velden.

Beide bedrijven hebben een rijke geschiedenis van productintroducties. Door licenties weg te geven aan concurrenten won Philips in de jaren zestig de slag om de (compact) cassette. Door een pact te slaan zetten Philips en Sony in de jaren tachtig de standaard neer voor de compact disc.

In de jaren negentig was het Eindhovense concern minder gelukkig in zijn beleid. De cd i-speler en de dcc-speler flopten, terwijl Sony wel is geslaagd met zijn PlayStation en minidisc.

Het systeem minidisc is overigens net zoveel eigendom van Philips als van Sony, omdat het is gebaseerd op cd-technologie - een md ziet er weliswaar uit als magneetschijfje, maar is net als de cd een optisch schijfje. Philips zou met zijn eigen licenties md-spelers kunnen maken.

Het Nederlandse bedrijf gokt daarentegen op een cd-speler die ook kan opnemen (cd-r), over enige tijd te koop vanaf 1600 gulden, beduidend meer dan de 600 gulden die Sony momenteel rekent voor zijn md-speler.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.