Philips begint 'cool' te worden in VS

Philips krijgt smoel in de Verenigde Staten. Door een geldverslindende reclamecampagne profileert Philips zichzelf als voorloper in het digitale tijdperk....

De imagocampagne van Philips in de Verenigde Staten is nu ruim een jaar gaande. Was het merk tot enkele jaren geleden nauwelijks bekend, onder andere omdat Philips daar gebruik maakte van andere merknamen als Magnavox en Norelco, nu worden tientallen miljoenen guldens besteed om toch vooral die ene naam in het consumentengeheugen te krassen.

En dus maken ook Amerikanen kennis met het jonge duo dat besluit een platte beeldbuis-televisie aan het plafond van hun hippe slaapkamer te bevestigen. En ze zien een stel twintigers huilen om een ui die wordt gesneden op hun hoge definitie-tv. Een - opnieuw jonge - werknemer die wordt gekoeioneerd door zijn baas neemt wraak door tegen zijn zaktelefoon 'idioot' te roepen. Het apparaat belt vervolgens automatisch de chef.

Dat deze producten vooralsnog onbetaalbaar, of in de VS zelfs vrijwel onverkrijgbaar zijn, zoals de zaktelefoon: een kniesoor die erop let. Intussen bouwt het elektronicaconcern aan geheel nieuwe producten, zoals een slimme videorecorder met een harddisk die eigenhandig programma's opneemt naar de smaak van de gebruiker en waarmee je live-tv even op 'pauze' kunt zetten om de telefoon te beantwoorden. De eerste gebruikers zijn razend enthousiast, zo blijkt uit recensies bij Amazon.com.

Gevolg is dat Philips beetje bij beetje 'cool' begint te worden - getuige taxichauffeurs die spontaan vragen wanneer zij zich een platte tv kunnen veroorloven. De imagoverbetering wordt eveneens bevorderd door de exploderende aandelenkoers van het elektronicaconcern, wat in Amerika garant staat voor positieve aandacht. 'Het aantal open sollicitaties bij het onderdeel consumentenelektronica is tien keer zo hoog als een paar jaar geleden', zegt Jan Oosterveld, verantwoordelijk voor Philips' strategie. 'Iedereen wil bij een winnaar horen.'

De ironie is natuurlijk dat het succes van Philips op de beurs niet te danken is aan consumentenproducten. Dat Philips het zo goed doet bij beleggers heeft te maken met het herstel in de halfgeleiderindustrie, waar het bedrijf het grootste deel van zijn winst genereert. De divisie consumentenelektronica levert ondanks zijn enorme omvang slechts bescheiden winstjes op.

Maar dat zal veranderen dankzij de nieuwe digitale producten, zo verwacht Adri Baan, verantwoordelijk voor de consumentenproductendivisie en aanwezig in Las Vegas om een elektronicabeurs bij te wonen. 'Als je vraagt of de winstgevendheid zal stijgen, dan zeg ik ja.'

Toch heeft Philips geen eigen digitale kaskraker, zoals Sony met zijn spelcomputer PlayStation. De patenten van Philips' slimme videorecorder zijn bijvoorbeeld niet in handen van het Nederlandse bedrijf, maar van het Amerikaanse bedrijf TiVo. En zonder het alleenrecht op een eigen kaskraker raak je al snel verwikkeld in een hevige concurrentiestrijd, onder andere met nieuwe Chinese producenten die agressief aan de weg timmeren.

'Wij zitten niet in spelletjes en camcorders. Dat zijn twee grote zwaktes', erkent Baan. 'Maar wij lopen voorop met set-top-boxen voor televisies en cd-recorders.' Niet alleen zijn cd-recorders een uitvinding van Philips, de set-top-box is waarschijnlijk de digitale kaskraker van de toekomst, zo verwacht de directeur consumentenelektronica. Dat apparaat zal veel veelzijdiger worden dan louter een decoder van tv-signalen. 'Het wordt de sleutel voor informatie en amusement in huis.'

Philips heeft misschien geen PlayStation (hoewel spelletjes ook via een set-top-box kunnen worden gespeeld), maar het concern heeft wel als eerste onderkend dat de digitale revolutie afkomstig is uit de VS ('Dat hebben de Japanners niet op tijd gezien', aldus Baan).

Het elektronicabedrijf smeedde ook als eerste banden met digitale vernieuwers als TiVo, WebTV en tientallen anderen. Die voorsprong wil het bedrijf uitmelken bij de consument die trouwens best bereid is wat meer te betalen voor een 'cool' merk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden