Philips Audio maakt vooral buitenkant nieuw

Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat Jan Timmer niet een geheel ingedut Philips heeft achtergelaten. Het bestaan van de snel groeiende telefoondivisie moest bij nader inzien op zijn conto worden bijgeschreven en in het laatste nummer van Philips' interne tijdschrift Mondial blijkt dat belangrijke vernieuwingen bij de audio-tak ook al...

Al in 1992, dus twee jaar na het aantreden van Timmer, werd besloten dit onderdeel te verplaatsen naar Hong Kong.

'Dat is waar de audio-industrie is gevestigd. Wij zijn de laatste niet-oosterse producent van audio in de wereld. Je moet zijn waar de industrie is. Geen klant en wederverkoper wist ons te vinden in Eindhoven, en zelfs als ze dat wel wisten dan hadden ze geen zin in de omweg terwijl ze naar Hong Kong reisden', zegt directeur Guy Demuynck.

Philips volgde aldus het advies op van McKinsey, dat tevens adviseerde om flink te snijden in de kosten en veel productie uit te besteden. Maar het bedrijfsonderdeel had zelf in de gaten dat het daarnaast moest groeien om te overleven. Met een wereldmarktaandeel van 4 procent stelde Philisp audio niet veel voor.

Om te groeien ging Philips audio voor het eerst in zijn bestaan consequent aan zijn afnemers vragen wat ze van zijn producten vond. Senior product manager draagbare audio Jan Eggebeen: 'Intern dachten we dat we het goed deden, verliesgevend weliswaar maar een fantastisch merk. Maar klanten vertelden ons: ''Jullie kwaliteit is slecht, het productenpallet is niet goed, jullie afleveringen zijn niet in orde''. En wij dachten dat we de wereld konden vertellen hoe belangrijk Philips audio was. We keken naar binnen en waren in bepaalde mate arrogant en afhoudend.'

Vandaag de dag reizen de medewerkers van Philips met een bouwpakket rond waarmee afnemers zelf hun producten kunnen samenstellen, die Philips vervolgens fabriceert. 'Momenteel brengen we veel tijd door met winkeliers en consumenten, terwijl we dat vrijwel niet deden voordat we naar Hong Kong kwamen.'

De klant bepaalt nu het ontwerp, en dat bepaalt een groot deel van de hedendaagse vernieuwing - de technologie is gestandaardiseerd. Met opvallende ontwerpen, zoals zachtere vormen en fellere kleuren om vrouwelijke klanten te trekken, wil Philips een jonger publiek aanspreken en hogere prijzen kunnen rekenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.