Persoonlijke voorkeur bepaalt wat wij als schoonheid zien

Schoonheid schuilt in het oog van de waarnemer. Deze oude wijsheid blijkt te kloppen. Wat we een mooi en aantrekkelijk gezicht vinden, is voor een groot deel hoogstpersoonlijk en niet louter een kwestie van universele wetmatigheden zoals symmetrie, een gave huid, een krachtige kaak (bij mannen) en volle lippen (bij vrouwen). Dat blijkt uit een Amerikaanse studie die vrijdag wordt gepubliceerd in Current Biology.

Topmodel Doutzen Kroes. Beeld Joel Ryan/Invision/AP

Het onderzoek naar wat we bekoorlijke en appetijtelijke gezichten vinden, richt zich doorgaans op universele karakteristieken van schoonheid. Neurowetenschappelijk onderzoeker Laura Germine van het Massachusetts General Hospital is juist benieuwd naar wat ons doet kissebissen over wie de mooiste is: Kate Moss of Doutzen Kroes. Daarover is weinig bekend. Ze liet bijna achthonderd tweelingen honderden gezichten rangschikken op schoonheid. De variatie in persoonlijke voorkeuren was enorm en bovendien even groot bij eeneiige als twee-eiige tweelingen.

Dat staat haaks op de idee dat onze genen dicteren wat we een fraai gezicht vinden. Om de kans op veel en gezonde nakomelingen te vergroten, zouden we vooral gecharmeerd zijn van uiterlijkheden die duiden op fitte genen. Een gave huid en symmetrie betekenen gezondheid, brede schouders duiden op een flinke dosis testosteron en de goede heup-tailleverhouding belooft een hoge vruchtbaarheid.

Het Britse topmodel Kate Moss. Beeld EPA

Universele kenmerken

Volgens Germine bepalen universele kenmerken ongeveer de helft van wat de meesten van ons mooi en lelijk vinden. Daarbovenop komen grote individuele voorkeuren die bepaald worden door onze unieke ervaringen en onze levensgeschiedenis. 'Persoonlijke ontmoetingen, gezichten in de media, misschien zelfs wel het gezicht van je eerste vriendje of vriendinnetje', aldus Germine.

De Schotse psycholoog David Perrett, expert in de perceptie van schoonheid, vindt het een degelijke studie. Volgens Perrett is de kans groot dat persoonlijke ervaringen nog belangrijker zijn bij het beoordelen van fraaie en minder fraaie smoeltjes dan deze studie laat zien. 'Onze universele voorkeuren zijn waarschijnlijk ook deels gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Als gelukkige, gezonde mensen aardig tegen ons zijn, versterkt dat de aantrekkingskracht van opgewekte en vitale types.'

Hoogleraar psychologie Liesbeth Woertman, die een boek schreef over de psychologie van het uiterlijk, vindt het een mooie studie. 'Ik hoop dat dit mensen overtuigt om geen botox en fillers te gebruiken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.