PC-makers bouwen aan Internet-imago

Amerikaanse computerbedrijven profileren zich steeds vaker als Internetbedrijven. Want die hebben een hogere beurswaarde dan een PC-boer. En het is cool....

Neem Michael Dell. 34 jaar jong, aantrekkelijk, multimiljardair, gestraald op de universiteit, iemand die de computerindustrie door elkaar heeft geschud door direct aan de consument te gaan verkopen. Ook Compaq, nog steeds de grootste PC-fabrikant ter wereld, heeft een Michael aan het hoofd, maar Michael Capellas is een heel andere verschijning dan Dell. Tien jaar ouder, kalend, gezet, slobberend in een te ruim zittend double-breasted pak, afgestudeerd als accountant, een brave huisvader die tot zes weken geleden een volslagen onbekende was.

Geen wonder dat Capellas liever niet met zijn naamgenoot bij Dell wordt vergeleken. Hij is zelfs op tournee om precies die boodschap over te brengen. Compaq is heel wat anders dan Dell, verkondigt de nieuwe topman.

Compaq is niet langer een pc-fabrikant, welnee. Compaq loodst bedrijven en consumenten de nieuwe Internet-tijd in. Compaq maakt naast PC's ook computers die 24 uur per dag in de lucht zijn, zeven dagen per week, zodat klanten van virtuele winkels altijd hun dollars en euro's kunnen besteden. Dat is heel wat anders dan dozen schuiven, zoals pc-boeren als Dell gewend zijn.

Wat Capellas doet, is geen uitzondering onder Amerikaanse computerbedrijven. Bijna allemaal profileren zij zich tegenwoordig als punt-com-ondernemingen. Niet alleen omdat Internetbedrijven hoge beurswaarderingen genieten en goed personeel aantrekken, maar ook omdat het bedrijfsleven enorm zal investeren in Internet-aanwezigheid.

Maar Compaq miste vorig jaar de eerste slag, opgeslorpt door de monsteracquisitie van concurrent Digital - die koste topman Eckhard Pfeiffer dit voorjaar zelfs zijn kop. Nu moet de onbekende Capellas alsnog vertellen dat Compaq eigenlijk een Internet-bedrijf is, en tegelijkertijd klanten en beleggers overtuigen dat het bedrijf bij hem eindelijk weer in goede handen is.

Bij grote bedrijfsklanten heeft hij alvast een streepje voor op zijn Duitse voorganger. Capellas begrijpt de klant, omdat hij het grootste deel van zijn carriere zelf een klant was van computerfabrika'ten als Compaq. 'Ik zal fanatiek zijn in de tijd die ik doorbreng met klanten', belooft hij.

Maar zoals zijn verschijning al doet vermoeden, heeft hij waarschijnlijk meer moeite de gewone consument aan te spreken. Compaq zal computers gaan maken die cool zijn, voorspelt Capellas, maar uit de gearcticuleerde manier waarop hij dat woord uitspreekt, kun je opmaken dat hij de betekenis moest opzoeken in het woordenboek.

Hij zal echter ook nog wat vuilere klusjes moeten opknappen, en dat zijn de integratie met Digital en natuurlijk het verminderen van de voorraden. Capellas verwacht de gemiddelde voorraadtijd voor het einde van het jaar met twee weken terug te brengen tot 2,5 week. Dat is nog steeds ruim twee keer zolang als bij Dell, maar dat bedrijf hoeft de tussenhandel niet te vriend te houden.

En zo wordt Compaq uiteindelijk toch vergeleken met - notabene nummer twee - Dell. Want ondanks alle Internet-woorden behaalt Compaq nog steeds bijna de helft van de omzet door verkoop van personal computers aan bedrijven en consumenten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden