Overwinningsfeest op hoogtepunt van Windows-roes

Precies twintig jaar geleden werd Windows 95 met veel fanfare gepresenteerd. Ter gelegenheid hiervan herpubliceren we het verslag van de Volkskrant uit augustus 1995. 'Een verbijsterend spektakel.'

null Beeld Microsoft
Beeld Microsoft

Met een verbijsterend spektakel heeft Microsoft donderdag op de opzwepende tonen van het Stonesnummer Start Me Up het nieuwe computerbesturingsprogramma Windows 95 op de markt gebracht. Vanaf de campus van Microsoft lanceerden Bill Gates en zijn rechterhand Brad Silverberg, omringd door de jonge programmeurs van het 22-jaar oude bedrijf, het nieuwe produkt dat in dertig talen wordt uitgeven.

De door Microsoft en de koplopers van de Amerikaanse computerindustrie, Compaq en Packard Bell, uitgelokte opwinding overviel zelfs superprogrammeur Silverberg. 'In ieder tv- en radioprogramma dat ik vanochtend aanzette ging het over Windows 95. Ongelofelijk, al die aandacht. Prachtig hoor, maar het is maar een computerbesturingsprogramma, geen middel tegen AIDS of kanker', aldus de ernstige Silverberg.

Zelfs voor Amerikaanse begrippen is de hype ongekend en zonder precedent. Nog nooit eerder is in de VS, waar de consumenten als het om nieuwe snufjes en technologie gaat nieuwsgieriger zijn ingesteld dan in Europa, een computerbesturingsprogramma, een toepassingsprogramma of een systeem met zoveel ophef gepresenteerd. Alleen als Elvis Presley uit zijn graf op Graceland zou opstaan zou het rumoer groter zijn.

De relativerende woorden van Silverberg, de geestelijke vader van Windows 95, werden in tentenkampen op de campus overschreeuwd door Bill Gates en televisie-komiek Jay Leno van de Tonightshow. Gates vatte tegenover een gehoor van 2500 computer- en softwareproducenten, groot- en kleingebruikers en journalisten in drie woorden zijn boodschap samen: Windows 95 maakt het gebruik van computers 'makkelijker, sneller en leuker'. Voor iedere computeranalfabeet, die weekenden vloekend en tierend heeft doorgebracht om zijn of haar nieuwe systeem op gang te brengen of uit te breiden denkt Microsoft de definitieve oplossing te hebben gevonden. Althans voor de komende vijf jaar.

'Het is zo gemakkelijk dat zelfs televisiepresentatoren ermee kunnen werken', zei Gates in een poging tot humor. Leno constateerde dat Windows 95 zo krachtig en veelzijdig is dat het programma zelfs 'alle alibi's van O.J. Simpson uit elkaar kan houden'.

undefined

200 Miljoen

In totaal spendeert Microsoft ruim 200 miljoen dollar aan televisie- en krantenreclame, speciale videoprodukties en de rechten van Start Me Up, waarvoor The Stones een bod was gedaan dat zij niet konden weigeren.

Bij de te verwachte opbrengst van drie miljard dollar is de investering in reclame relatief bescheiden.

De kosten die Microsoft maakt, verbleken al helemaal bij het bedrag dat in totaal door de computerindustrie in de presentatie van Windows 95 wordt gestoken. Onder leiding van grote ondernemingen als Compaq en Packard Bell en de warenhuizen CompUsa en ComputerCity zal in totaal één miljard worden gestoken in de marketing van Windows 95 en nieuwe, nog snellere en sterkere personal computers.

Vrijwel tegelijk met de komst van Windows 95 verlaagde Compaq de prijzen met 25 procent, waardoor in de VS een computer dat met het grootste gemak Windows 95 kan draaien, nu minder dan 3000 gulden kost. Een aanmoediging om tegelijk met de aanschaf van Windows 95 maar meteen een nieuw apparaat aan te schaffen. Met gratis pizza, gratis printers en gratis monitoren worden miljoenen Amerikanen in grote verleiding gebracht. Verwacht wordt dat hiermee een opbrengst van ongeveer twintig miljard dollar aan verkopen van computers en toepassingsprogramma's zal worden gecreëerd.

Triomf

Voor zover dat nog niet het geval was, heeft Microsoft met Windows 95 de absolute heerschappij over de wereldwijde software-markt gevestigd. En met de lancering van The Microsoft Network heeft Gates zich ook op de elektronische snelweg begeven. De presentatie gisteren had af en toe veel weg van een overwinningsfeest.

De dag kon voor Gates al niet meer kapot, maar toen in de loop van donderdag IBM aankondigde dat ook de produkten van de Big Blue met Windows 95 uitgerust zullen worden sloeg de stemming om in pure triomf. IBM trachtte met OS/2 Warp in de afgelopen jaren Microsoft partij te geven, maar heeft kennelijk de moed opgegeven.

Eerder hadden grote ondernemingen - Ford, Dow Chemical AT&T en tientallen anderen - aangekondigd te zullen overschakelen op Windows 95 of het Microsoft NT-programma voor ondernemingen. Uit onderzoek is gebleken dat in totaal 75 duizend Amerikaanse bedrijven dit voorbeeld zullen volgen.

Niets was gisteren voor Microsoft te gek. In New York werd het Empire State Building verlicht met logo en de kleuren van Microsoft. Op de Navy Pier van Chicago organiseerde het bedrijf van Gates een grote markt met paviljoens en een feest en deelde vijfduizend coupons uit voor gratis computers. In Las Vegas had Microsoft het pyramide-vormig Luxor-Hotel afgehuurd voor recepties, feesten en demonstraties. In totaal had Microsoft 70 duizend gasten uitgenodigd voor partijen en demonstraties overal in de VS.

In de nacht van woensdag op donderdag bleven alle grote computerwarenhuizen open om meteen na middernacht te beginnen met de verkoop. De opwinding beperkte zich niet tot Amerika. In het Palais de Congres in Parijs organiseerde Microsoft een groot feest. Citroën produceerde een met het nieuwe programma uitgeruste auto. In Londen begon een maand lange campagne om Windows 95 aan de man te brengen en Microsoft financierde een verdubbeling van de oplage van The Times, dat verscheen met een speciale Windows 95 bijlage.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden