Oudste man is kreeftje

Een fossiel mosselkreeftje van 425 miljoen jaar oud is het oudste mannelijke dier dat ooit is gevonden. Dat claimen Britse en Amerikaanse onderzoekers, onder leiding van David Siveter (Universiteit van Leicester), in Science van 5 december....

Mosselkreeftjes zijn kleine kreeftachtigen, waarvan er zo'n 33 duizend soorten bestaan of hebben bestaan. Er worden veel fossielen van gevonden, maar meestal zijn dat de versteende resten van alleen de harde delen.

Dat geldt niet voor het fossiele, vijf millimeter grote diertje dat Siveter cum suis ontdekten in een oude aardlaag in Herefordshire, Engeland. Van het beestje zijn ook zachte delen mee-gefossiliseerd, waaronder de grote penis.

De onderzoekers hebben het diertje Colymbosathon ecplecticos gedoopt. De geslachtsnaam betekent 'zwemmer met een grote penis'. Het diertje moet inderdaad een zwemmer zijn geweest die de oceaanbodem afstruinde naar voedsel.