Oude bubbels zoeter en pas op de tong van uw hond

null Beeld ANP
Beeld ANP

Stegosaurus m/v

Het is bijzonder moeilijk om van uitgestorven diersoorten de anatomische verschillen tussen mannetjes en vrouwtjes vast te stellen, zeker als het gaat om dinosaurussen. Toch is het een student van de Universiteit van Bristol gelukt bij de Stegosaurus, een plantenetende dinosaurus die 150 miljoen jaar geleden leefde in Noord-Amerika. Hij ontdekte dat twee in vorm verschillende beenplaten niet afkomstig zijn van verschillende soorten dinosaurussen, maar van een mannelijke en een vrouwelijke soortgenoot. De beenplaten die de mannelijke Stegosaurus op zijn lichaam draagt zijn ovaal, die van de vrouwtjes driehoekig. De ontdekking is gepubliceerd in PLOS ONE.

null Beeld Saitta et al./PLOS
Beeld Saitta et al./PLOS

Pas op voor een lik van de hond

Handschoenen dragen bij het verschonen van het aquarium, handen wassen na het aaien van de kat en de hond verbieden om gezichten af te likken. Dat zijn de belangrijkste adviezen die een groep wetenschappers deze week deed in The Canadian Medical Association Journal. Ze lazen vijfhonderd studies na om erachter te komen hoe kan worden voorkomen dat huisdieren ziektes overdragen op hun baasjes. Dieren kunnen besmet zijn met Salmonella of met een E. coli-bacterie en zelfs met een resistente MRSA-bacterie en vooral kinderen, ouderen, zwangere vrouwen en patiënten met een verzwakt immuunsysteem lopen risico op overdracht. Bij de aanschaf van een huisdier zouden baasjes in spe moeten overleggen met hun huisarts en de dierenarts, schrijven de Canadese onderzoekers. 'Het gaat vaak om de juiste mix tussen baas en dier.'

Oude bubbels zoeter

Ook na 170 jaar smaakt champagne nog goed. In een scheepswrak in de Oostzee werd in 2010 een lading champagne gevonden die in de jaren dertig of veertig van de 19de eeuw moet zijn gebotteld. Het zijn flessen van de champagnehuizen Veuve Clicquot Ponsardin, Heidsieck en Juglar. Wijnproevers noemen de champagne kruidig, rokerig en leerachtig. De drank blijkt minder alcohol (9 procent) te bevatten en zoeter te zijn dan de champagne die tegenwoordig wordt gedronken. Waarschijnlijk is er siroop van druiven aan toegevoegd. De bevindingen zijn gepubliceerd in PNAS.

Inkt tegen vervalsing

Onderzoekers van de Northwestern University in de VS hebben een fluorescerende inkt ontwikkeld die het makkelijk kan maken vervalste geldbiljetten en namaakproducten van echte te onderscheiden. Met de inkt kunnen gekleurde barcodes en QR-codes op producten worden geprint, die alleen onder ultraviolet licht zichtbaar worden. De kleuren van de inkt zijn vrijwel onmogelijk na te maken, zonder het 'recept' te kennen. De kleurstoffen bestaan uit drie ingrediënten, eenvoudige en goedkope chemicaliën. De uitvinding is beschreven in Nature Communications.

undefined