Oud-werknemers Facebook en Google beginnen lobby tegen 'ontwrichtend effect' van sociale netwerken

De stemmen die waarschuwen voor de negatieve kanten van het gebruik van sociale netwerken en smartphones worden steeds luider. De nieuwe actiegroep Center for Humane Technology, gestart door oud-werknemers van onder andere Google, Apple en Facebook, heeft miljoenen beschikbaar voor een lobby.

Beeld anp

Precies dezelfde mensen die hebben geholpen om de bedrijven tot ongekende hoogten te laten groeien, waarschuwen nu dus voor de negatieve kanten. 'We kennen het van binnenuit', zo verklaart voormalig Google-ethicus Tristan Harris tegenover The New York Times. 'We weten wat de bedrijven meten. We weten hoe ze praten en we snappen hoe hun techniek werkt.'

Ontwrichtende werking

Harris, die de actiegroep leidt, wil maar zeggen: we kennen het gevaar van binnenuit. En dat gevaar moet nu ingedamd worden, vindt de groep. Samen met de non-profit mediawaakhond Common Sense Media start het centrum een grootschalige lobbycampagne: Truth About Tech. Common Sense heeft hiervoor zeven miljoen dollar beschikbaar, onder andere voor activiteiten op openbare scholen. Ook zijn er vele tientallen miljoenen aan zendtijd voor spotjes gedoneerd door verschillende mediapartners. Hun boodschap: technologie moet zich aanpassen aan de mensheid. In plaats van andersom.

Scherpe kritiek op de verslavende en ontwrichtende werking van sociale netwerken en mobiele telefoons is niet nieuw, maar het is voor het eerst dat invloedrijke criticasters zich hebben verenigd, schrijft The New York Times. De techneuten maken zich vooral zorgen over de effecten op de jongste gebruikers. 'De grootste supercomputers ter wereld zijn in handen van twee bedrijven - Facebook en Google - en waar worden ze op gericht? Op het menselijk brein, op kinderen', aldus Harris.

Beeld afp

Grote macht techbedrijven

Jim Steyer van Common Sense stoort zich daarnaast aan de hypocrisie onder techondernemers in Silicon Valley. Onlangs nog verklaarde Apple-baas Tim Cook dat hij zijn neefje nooit op social media zou laten. Facebook-investeerder Sean Parker voegde daar recent aan toe: alleen God weet wat sociale netwerken met de hersenen van onze kinderen doen. Zij volgen hiermee het voorbeeld van oud-Facebook-topman Chamath Palihapitiya, die in november in niet mis te verstane bewoordingen over Facebook sprak: 'Mijn kinderen mogen geen gebruik maken van die shit.' Palihapitiya stelde zich diep schuldig te voelen dat hij aan Facebook had meegewerkt. Ook Apple lag recent onder vuur: grote aandeelhouders vragen aandacht voor de negatieve gevolgen van het gebruik van iPhones onder kinderen.

Truth About Tech wil het niet bij waarschuwingen laten. De lobbygroep ijvert voor strengere wetten die de macht van de grote techbedrijven moet beperken.


Silicon Valley creëerde de eerste Twitter-president

De sociale media hebben een cruciale rol gespeeld bij de verkiezing van Donald Trump en daarmee de democratie veranderd. Maar de bedenkers van 'de technologische heilstaat' kijken de andere kant op.

Niet nieuw: waarschuwnigen voor de negatieve kanten van het gebruik van smartphones. Wél nieuw is dat twee grote aandeelhouders van Apple nu aandacht vragen voor de gevaren van het gebruik van iPhones onder kinderen.

Een like voelt als echte erkenning van jouw enorme levensgeluk - of dat nu om een memorabele katertosti gaat of gebeurtenissen in de categorie huwen en baren. Waar komt die enorme likemotivatie toch vandaan? vraagt Loes Reijmer zich af.

Chamath Palihapitiya, ex-topman bij Facebook, heeft spijt van zijn bijdrage aan het succes van het bedrijf. Hij riep op te stoppen met sociale media: 'Je wordt geprogrammeerd'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.