Oud-Facebooktopman roept op te stoppen met sociale media: 'Je wordt geprogrammeerd'

Reactie Facebook: 'We zijn nu een heel ander bedrijf dan zes jaar geleden'

Chamath Palihapitiya, ex-topman bij Facebook, heeft spijt van zijn bijdrage aan het succes van het bedrijf. Facebook draagt volgens hem bij aan de verspreiding van misinformatie en onwaarheden.

Een bord bij het hoofdkantoor van Facebook. Foto anp

'Ik voel me geweldig schuldig dat ik heb meegeholpen dit bedrijf te maken.'
'We hebben iets gecreëerd wat de sociale structuur in de samenleving verscheurt.'
'Ik maak geen gebruik van die shit, mijn kinderen mogen geen gebruikmaken van die shit.'

Schuldgevoelens

Chamath Palihapitiya, voormalig vicepresident 'gebruikersgroei' bij Facebook, heeft diepe schuldgevoelens over zijn bijdrage aan het succes van het sociale medium. In een Oppenheimermomentje riep Palihapitiya studenten van de Stanford Graduate School of Business ('jullie als toekomstige leiders van de wereld') vorige maand op te stoppen met het gebruik van sociale media. 'Als je het beest voedt, zal het je vernietigen.'

Mensen moeten volgens hem niet alleen met Facebook stoppen, maar ook met alle sociale onlinenetwerken, die met hun verslavende duimpjes, likes en hartjes een ontwrichtend effect hebben op samenlevingen. Sociale media missen inbedding in de maatschappij en dragen niet bij aan burgerlijke samenwerking, stelde Palihapitiya. Volgens hem bevorderen ze de verspreiding van misinformatie en onwaarheden. Een wereldwijd probleem, aldus Palihapitiya, die verwees naar een voorval afgelopen voorjaar in een dorpje in India, waarbij onschuldigen zouden zijn gelyncht nadat ze in nepberichten op WhatsApp waren beschuldigd van het ontvoeren van kinderen. 'Denk je eens in hoe kwaadwillenden nu in staat zijn grote mensenmassa's in te zetten voor wat ze maar willen.'

De voormalige topman zegt al jaren geen gebruik meer te maken van sociale media en schaart zich met zijn kritiek in het rijtje spijtoptanten dat sociale media - enkele jaren geleden nog geprezen om hun heilzame invloed op de Arabische lente - nu ziet als het kwaad. 'Jullie realiseren het je niet, maar je wordt geprogrammeerd, ook al gebeurt dit niet bewust.'

Chamath Palihapitiy.

Facebook reageert

Facebook zegt in een reactie dat het bedrijf niet meer hetzelfde is als zes jaar geleden, toen Palihapitiya er voor het laatst was. 'Facebook was toen een heel ander bedrijf. We zijn gegroeid en we hebben ons gerealiseerd dat onze verantwoordelijkheden ook zijn gegroeid', liet een woordvoerder aan techsite The Verge weten.

Eerder verklaarde voormalig productmanager Antonio García Martínez dat Facebook liegt over de mogelijkheden die het concern heeft om individuen te beïnvloeden op basis van data die het over gebruikers verzamelt. Het bedrijf zou een kruistocht houden om elke aardbewoner tot Facebookgelovige te bekeren, schreef Martínez in een boek (Start-Up Mania) over zijn tijd bij Facebook. Voormalig investeerder Sean Parker verklaarde vorige maand tegenover The Verge dat hij inmiddels een verklaard tegenstander is van sociale media, omdat ze misbruik maken van zwakten in de menselijke psyche. Overigens bekeerde hij zich pas nadat hij 2 miljard dollar had verdiend aan de beursgang van Facebook.

Heel Silicon Valley, de bakermat van techbedrijven als Facebook, Twitter en Instagram deugt niet, stelt Palihapitiya, waar investeerders ('zielloze lafbekken') miljarden pompen in 'waardeloze, idiote' bedrijven, terwijl ze niets doen aan de echte problemen zoals klimaatverandering. Palihapitiya riep studenten op het geld dat ze zullen verdienen te gebruiken om er iets goeds mee te doen. 'Pak het geld. En volg je morele kompas.'

Palihapitiya voegde na een moment van zelfonderzoek de daad bij het woord en richtte een investeringsbedrijf op, Social Capital, dat zich zegt te richten op de ontwikkeling van jonge bedrijven in de gezondheidszorg en onderwijssector.

Meer over