Oud bloed is goed, yeti is geen beer en doorligplekken

Doorligplekken eerder te detecteren

Amerikaanse onderzoekers hebben een verband ontwikkeld dat doorligplekken eerder opmerkt dan het menselijk oog. Het verband bevat elektroden die de huidweerstand meten: kapotte cellen geleiden stroom iets beter dan cellen met een nog intacte celwand. Doorligwonden ontstaan als de huid bij langdurig bedlegerige patiënten afgekneld raakt, waardoor de doorbloeding stremt en cellen afsterven. Het probleem is te verhelpen door de dreigende schade eerder op te merken. Het experimentele verband is overigens nog niet verkrijgbaar; de wetenschappers beschreven hun eerste tests op ratten deze week in Nature Communications.

Elektrische auto's warmen de stad minder op

Auto's en airconditioners. In miljoenensteden als Peking zijn dat de twee grootste veroorzakers van extra hitte in de stad. Overstappen op elektrische auto's kan voor verkoeling zorgen, berekenen Amerikaanse en Chinese wetenschappers in het nieuwste nummer van Scientific Reports. Elektrische auto's stralen slechts eenvijfde uit van de warmte van een benzineauto. Door massaal te kiezen voor deze elektrische auto's hoeven 's zomers ook de airco's minder te draaien, waardoor een verkoelend sneeuwbaleffect ontstaat. De onderzoekers rekenen uit wat dit potentieel kan opleveren:als elke auto bij de Olympische Spelen van Peking van 2012 een elektrische was geweest, dan was de temperatuur in de stad bijna 1 graad lager uitgevallen. Peking heeft plannen in de maak om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld met gratis parkeren.

Yeti ook al geen beer

Verhalen over de verschrikkelijke sneeuwman zijn ook al niet terug te voeren op waarnemingen van een nog onbekend soort beer. Een 'geheimzinnig' haarmonster uit de Himalaya, dat volgens de Britse tv-wetenschapper Bryan Sykes het dna bevat van een poolbeer die al 40 duizend jaar geleden uitgestorven raakte, behoort gewoon toe aan een van de bruine beren uit het gebied, schrijven onderzoekers van het Smithsonian Institute deze week in ZooKeys. Het misverstand is volgens hen ontstaan doordat het dna van de verschillende beren zo sterk op elkaar lijkt.

Oud bloed is prima

Vers bloed is voor een transfusie niet beter dan ouder bloed. Dat de kwaliteit van bloedcellen iets achteruit gaat, blijkt voor patiënten niet uit te maken. Dat meldt New England Journal of Medicine deze week op basis van een groot internationaal onderzoek waaraan ook zeven Nederlandse ziekenhuizen meededen. Van patiënten die drie weken oud bloed kregen toegediend, overleefden evenveel mensen als van de groep die verser bloed kregen. Beide groepen liepen evenveel infecties op. De maximale bewaartermijn van bloed in Nederland is 35 dagen, en dat kan dus zo blijven.