Opnieuw planeet ontdekt die op aarde lijkt

Een team van sterrenkundigen heeft in een naastgelegen zonnestelsel een exoplaneet ontdekt, die griezelig veel op de aarde lijkt. Op de planeet heersen omstandigheden die duiden op de aanwezigheid van water, dus op leven.

Maar er zijn ook verschillen; een jaar op de planeet duurt slachts 28 dagen, dat komt omdat het stelsel en de zon ervan vele malen kleiner is dan ons zonnestelsel. Daarnaast is de planeet uit ander materiaal opgebouwd dan de aarde en is de massa 4,5 maal dichter dan bij ons.

Dat meldt het vakblad 'The Astrophysical Journal' op zijn website. De planeet bevindt zich op 'slechts' 22 lichtjaar van de aarde en is in dat stelsel precies in de bewoonbare zone gepositioneerd, een voorwaarde om eventueel levensvormen te ontwikkelen.

De ontdekking van GJ667Cc (zoals de planeet genoemd wordt) wordt beschouwd als zeer belangrijk. Niet alleen vanwege het feit dat zo dicht bij de aarde planeten worden ontdekt, die lijken op de onze, maar ook dat het belangrijk bewijs zou kunnen leveren voor buitenaards leven.