InzichtDinosaurushoofd

Opmerkelijk: wetenschappers ontdekken dinosaurushoofd in barnsteen

Beeld AFP

In de film Jurassic Park ontdekten wetenschappers een mug in barnsteen, en ontketenden daarmee een heuse dinosaurusrevolutie. Maar wat biologen recent ontdekten, blijkt nog een stuk spectaculairder.

Want kijk nou toch: aan de rechterkant van deze goudgele druppel tekent zich niet één of ander bescheiden insect af, maar een heus dinosaurushoofd. Het is het overblijfsel van een tot nog toe onbekend vogelachtig wezentje dat zo’n 99 miljoen jaar terug met zijn koppie in het kleverige spul belandde. Of hij toen nog leefde, is onduidelijk. Nu, miljoenen jaren later, gaat zijn foto de hele wereld over.

Een dergelijke vondst is uniek, en dus plaatsten wetenschappers het geheel onder de scanner in een poging zoveel mogelijk over het diertje – dat de soortnaam Oculudentavis khaungraae meekreeg – te weten te komen. Hun bevindingen tekenden zij vervolgens op in het vakblad Nature. Het diertje is de kleinste dinosaurus die iemand ooit zag. Bij leven was hij grofweg zo groot als een bijkolibrie, de kleinste vogel ter wereld. Oculudentavis  had in zijn kop uitpuilende, hagedisachtige oogjes en beschikte over scherpe tanden. De vorm van zijn kaak suggereert dat hij verrassend hard kon bijten.