Op een elektrische motor de wereld rond in tachtig dagen

Jules Vernes reis om de wereld blijft tot de verbeelding spreken: studenten van de TU Eindhoven hebben de aarde rondgereden op een zelf ontwikkelde elektrische motor. Vanavond komen ze aan in Eindhoven. Student Bas Verkaik vertelde eerder vandaag vanuit België telefonisch over hun belevenissen.

's Werelds eerste elektrische toermotorfiets, ontwikkeld door studenten van de TU Eindhoven. Beeld Bart van Overbeeke

Jullie keren na precies tachtig dagen terug. Dat is vast geen toeval.

'Haha, nee. We hebben het zo gepland. Het had sneller gekund, maar we hebben onderweg soms wat extra wachttijd ingebouwd. Die extra ruimte hadden we nodig om eventuele vertragingen aan de grens op te vangen. Nu staat bijvoorbeeld een van de twee motoren nog bij de douane, waardoor we deze laatste etappe er nog maar een hebben. Is het toch nog spannend.'

Het lastigste aan elektrisch rijden is natuurlijk of je de accu's wel kunt opladen. Waar was dit het lastigst?

'Waar je het niet zou verwachten. Bijvoorbeeld in de Verenigde Staten bleek het soms een uitdaging, onder meer omdat het stroomnet daar 110 volt is. Juist waar we dachten tegen problemen aan te lopen, ging het opladen makkelijk, zoals in landen als Iran en Oezbekistan. Hiermee is gebleken dat je overal aan stroom kunt komen.'

Al moesten jullie soms halsbrekende toeren uithalen.

'In China konden we bij een hotel niet aan elektriciteit komen. Zeiden ze: haal het maar van de telefoonpalen. Hebben we daar stroom afgetapt. Iedereen wilde ons helpen. Ook in landen waar het elektrisch rijden nog amper is doorgedrongen, was het enthousiasme groot.'

Wat was de meest penibele situatie?

'Gek genoeg al op de tweede dag gaf de inverter het op (een apparaat dat gelijkstroom uit de accu's omzet naar wisselstroom voor de motor, red.) en stonden we stil. We hadden werkelijk geen idee wat er aan de hand was en we dachten dat de missie ten einde was. Nadat we een hele nacht hadden doorgewerkt, vonden we de oorzaak en konden we verder.'

Jullie gebruiken verwisselbare accu's. Waarom?

'De motor kan vierhonderd kilometer op een lading rijden. Dat is een eind, maar vaak moesten we verder. Om niet te hoeven wachten tot de motor weer opgeladen is, hebben we dit systeem ontwikkeld. Ook konden we op slechte wegen accu's eruit halen, zodat de motor lichter werd en comfortabeler rijdt.'

Verwisselbare accu's zijn vast ook handig voor auto's. Hebben jullie het idee gepatenteerd?

'Nee, al zijn we de enigen die weten hoe het werkt. Er is wel interesse van andere partijen, onder meer van een tractormerk. Die kun je vaak niet opladen als ze in het veld staan. Daarvoor zou ons systeem ook geschikt zijn. In totaal bestaat het pakket uit 24 modules. Een losse accu weegt 7,5 kilogram, dus die til je er zo uit.'

Wat heb je geleerd tijdens de reis?

'Dat we hebben aangetoond dat het kan. Een paar studentjes hebben laten zien dat je overal ter wereld elektrisch kunt rijden. Dat is gaaf.'

Wat is het trouwens stil, zit je niet op de motor?

'Nee, ik zit in een volgwagen, een Tesla. Nog een voordeel van elektrische aandrijving; het is stil.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.