Oorlog op komst om consument via internet

Het Britse digitale veilinghuis QXL koopt Ricardo om de strijd met de Amerikaanse veilingpionier eBay beter aan te kunnen. 'Het wordt een totale oorlog om de Europese consument, de komende periode.'..

Een website waar verzamelaars elkaar kunnen vinden voor de handel in allerlei prullaria. Met dat idee begon het Californische echtpaar Omidyar vijf jaar geleden de eerste internetveiling, eBay genaamd.

Het principe van een internetveiling is simpel. Het te verkopen artikel wordt enige dagen op de veilingwebsite gezet. Geïnteresseerde koopjesjagers kunnen een bod uitbrengen. Als de veilingperiode afloopt, gaat het artikel naar de hoogste bieder.

Het idee sloeg aan. Van een hobby groeit eBay uit tot een miljardenbedrijf met 12,6 miljoen klanten. Dagelijks worden meer dan driehonderdduizend nieuwe artikelen aangeboden. Terwijl eBay Amerika verovert, schieten de concurrenten als paddestoelen uit de grond. Internetreuzen Amazon.com en Yahoo beginnen veilingsites. Pas als Financial Times-journalist Tim Jackson begin 1998 een veilingsite begint, krijgt Europa ook een grote speler. Quixell, later QXL.com, wordt de grootste digitale veiling van Europa.

Maar niet voor lang. In juni 1999 krijgt eBay ook in Europa voet aan de grond. Voor 93 miljoen dollar koopt het bedrijf de drie maanden oude Duitse veilingsite Alando. eBay verdringt QXL van de eerste plaats.

Zelfs op de thuismarkt trekt de Britse internetveiling qua omzet nu aan het kortste eind. In het eerste kwartaal van dit jaar komt op de Duitse en Engelse eBay-veilingen voor 212 miljoen gulden onder de hamer. Dat is drie keer zoveel als de gezamenlijke omzet van QXL en Ricardo.

QXL-topman Jim Rose probeert het tij te keren met een agressief overnamebeleid. De aankoop van het Hamburgse internetveilinghuis Ricardo komt dan ook niet als een verrassing. 'Het moest gebeuren, eBay is een sterke speler in Europa en er is ruimte voor maar twee grote veilinghuizen', zegt een analist. 'Het wordt een totale oorlog om de Europese consument, de komende twaalf tot achttien maanden.'

eBay is evenmin verrast. De Nederlander Michael van Swaaij, eBay-directeur voor Europa, ziet in het overnamegeweld van de concurrentie geen reden voor een strategiewijziging. 'Wij richten ons eerst op grote markten, de rest komt later.' QXL is inmiddels actief in elf verschillende landen. eBay heeft zich bewust tot Engeland en Duitsland beperkt.

De volgende grote slag draait om de Franse veilingmarkt. QXL heeft daar al enige maanden een veilingsite. eBay wil volgende maand beginnen.

De plannen voor een Nederlandse eBay-site staan weer even in de koelkast. 'Nederlanders maken gewoon gebruik van onze Duitse of Engelse site', zegt Van Swaaij. 'Bovendien is Nederland maar een hele kleine markt.'

QXL heeft al wel een Nederlandstalige website. Door de overname van Ricardo krijgt QXL er zelfs een tweede bij.

De Duitse internetveiling kocht in januari namelijk Veiling.com, een veilingsite die vorig jaar werd opgezet door de zoon van Maurice de Hond. Of en hoe de Ricardo en QXL-sites in elkaar worden geschoven, kan Marc de Hond nog niet zeggen.

QXL koopt, eBay groeit autonoom. Een ander verschil is dat eBay vanaf het begin winst heeft gemaakt. eBay rekent inschrijfgeld en vraagt voor iedere veiling een percentage van de opbrengst. Over het eerste kwartaal van dit jaar boekte het veilinghuis een nettowinst van 207 miljoen gulden, een groei van 100 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ricardo en QXL maken tientallen miljoenen verlies.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden