Ook zware sterren ontstaan in groepjes

Nieuwe opnamen van telescoop Smithsonian's Submillimeter Array (SMA) laten zien wat zich afspeelt in de Slangnevel - een bijna honderd lichtjaar lange, S-vormige wolk van gas en stof in het sterrenbeeld Slangendrager. De nevel blijkt een echte stellaire kraamkamer te zijn.

Spitzer-opname van de Slangnevel. In de omkaderde gebieden P1 en P6 zijn enkele tientallen zware sterren-in-wording ontdekt. Beeld Spitzer/GLIMPSE/MIPS
Spitzer-opname van de Slangnevel. In de omkaderde gebieden P1 en P6 zijn enkele tientallen zware sterren-in-wording ontdekt.Beeld Spitzer/GLIMPSE/MIPS

Op opnamen van de Spitzer-ruimtetelescoop, die het heelal op infrarode golflengten waarneemt, steekt de Slangnevel als een donkere sliert af tegen de sterrenrijke achtergrond. Die ondoorzichtigheid wijst erop dat de dichtheid van het gas en stof in de nevel groot genoeg is om de vorming van (zware) sterren mogelijk te maken.

Telescopen zoals de SMA, die straling opvangen die het midden houdt tussen radio- en infraroodstraling, stellen astronomen in staat om door het stof van zo'n nevel heen te kijken. Op die manier zijn op twee specifieke plekken in de Slangnevel in totaal 23 kosmische 'kiemen' ontdekt: zwak gloeiende vlekjes waarin uiteindelijk één of misschien enkele sterren worden geboren.

De kiemen hebben afmetingen van een paar honderd miljard kilometer en bevatten 5 tot 25 zonsmassa's aan materie. De sterren die daarin ontstaan moeten dus aan de zware kant zijn. Tot nu toe werd aangenomen dat zulke zware sterren in eenzaamheid geboren worden, maar dat lijkt dus toch niet het geval te zijn.

www.allesoversterrenkunde.nl