De week in technoOmmezwaai Google

Ook voor Google is China het beloofde land, censuur of niet

Google vertrok uit China, want ja, van censuur was het bedrijf niet gediend. Maar dat was toen.

Het logo van Google tijdens de China Digital Entertainment Expo and Conference in Shanghai.Beeld REUTERS

Google in China is het Kuifje in Afrika van de 21ste eeuw: een gevoelig dossier. Maar anders dan bij de racistische Kuifje draait het bij Google om het faciliteren van censuur. Wat is het punt? Zo’n acht jaar geleden besloot Google zich terug te trekken uit China. Google begon daar in 2000 met het aanbieden van zoekdiensten, maar kreeg in de jaren daarna te maken met censuur. Een voorbeeld was de blokkade in 2009 van YouTube vanwege het tonen van beelden waarop Chinese veiligheidsdiensten insloegen op Tibetanen. Ook daarna waren er de nodige incidenten waarbij de ‘Great Firewall of China’ onwelgevallige informatie filterde. Voor Google was het besluit zich terug te trekken in elk geval naar buiten toe simpel getrokken: censuur past niet bij het imago dat Google nastreeft: dat het het beste met de wereld voorheeft en die beter maakt door informatie van betrouwbare bronnen zo open en breed mogelijk toegankelijk te maken.

De wereld ziet er in 2018 anders uit. Níét omdat China ineens niet meer moeilijk doet over informatie die het niet goed uitkomt, zoals zoekopdrachten naar onderwerpen als ‘Falun gong’ of ‘Studentenprotest op het Plein van de Hemelse Vrede’. De verandering is cynischer. China is een economische supermacht geworden waar westerse bedrijven niet meer omheen kunnen. Risico’s van bedrijfsspionage of reputatieschade vallen in het niet bij de voordelen. 

En dus bereidt ook Google plannen voor om terug te keren. In augustus schreef The Intercept als eerste over dit plan, dat intern bekend staat onder de naam Dragonfly. Het zou gaan om een gecensureerde zoekmachine die ook nog eens zoekacties zou kunnen koppelen aan de telefoonnummers van gebruikers. Alles om het gastland ter wille te zijn. De berichten worden steeds concreter. Werd eerst nog gedaan alsof het om een vooral theoretische exercitie ging, deze week heeft Google-topman Sundar Pichai zich voor het eerst publiekelijk uitgelaten over Dragonfly. Volgens de topman is een proef succesvol verlopen. Google doet het volgens Pichai beter dan zoekdiensten die nu in China beschikbaar zijn. Over de motieven om ondanks alle interne en externe (‘een ethische catastrofe’) tegenstand toch te overwegen weer naar China te gaan, zegt hij: ‘We worden gedreven door onze missie iedereen van informatie te voorzien en China is goed voor 20 procent van de wereldbevolking.’ Dat klinkt nobel, maar er is maar één reden om dit überhaupt te overwegen: omzet. Het oude en vrijblijvende mantra Don’t be evil kan daar onmogelijk tegenop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden