Ook planetoïden kunnen een aarde-achtige korst hebben

Planetoïden zijn forse brokken gesteente die met name tussen de banen van Mars en Jupiter om de zon draaien. Wetenschappers gingen er altijd van uit dat de kleine afmetingen van een planetoïde een beperking zouden vormen voor de soorten gesteente die zich in zijn korst kunnen vormen. Maar uit onderzoek van twee recent op Antarctica ontdekte meteorieten blijkt dat dit beeld moet worden bijgesteld. Deze meteorieten blijken het veldspaatrijke mineraal andesiet te bevatten (Nature, 8 januari 2009). Dit vulkanische stollingsgesteente was tot nog toe alleen op de aarde aangetroffen, met name op plaatsen waar aardplaten op elkaar botsen, zoals bij de Andes. Maar uit de gevonden meteorieten blijkt dat andesiet niet alleen door tektonische processen kan ontstaan. Ze zijn 4,5 miljard jaar oud, wat erop wijst dat ze heel kort na de geboorte van het zonnestelsel zijn gevormd. Dat maakt het onwaarschijnlijk dat het brokstukken zijn van een planeet waar zich processen als die op de aarde afspeelden. Volgens de onderzoekers is het denkbaar dat zich ook in kleine planetoïden lokaal voldoende warmte ontwikkelt om gesteenten deels te doen smelten. Door kleine uitbarstingen zou zich aan het oppervlak van de planetoïde dan andesiet kunnen vormen.