Ook na jarenlang proberen vaak geen wetenschapsbeurs

Zeker de helft van de onderzoekers die aangewezen zijn op beurzen voor hun financiering vinden ook na jarenlang proberen geen geld. Daarvoor is de slaagkans in veel wetenschappelijke competities te klein, concludeert een studie in het tijdschrift PLOS ONE.

Beeld ANP

'Gezien het beperkte aantal jaren dat een onderzoeker zonder nieuwe beurs voortkan, betekent dit dat de helft uiteindelijk stopt', schrijven Ted en Courtney von Hippel in PLOS. Ze spreken van een voorzichtige schatting.

Maand kwijt

De Von Hippels bestudeerden de lotgevallen van bijna 200 Amerikaanse astronomen en psychologen bij het aanvragen van onderzoeksbeurzen. Uit de studie blijkt ondermeer dat een aanvrager ongeveer een maand per jaar aan researchtijd kwijt is aan het schrijven van een projectvoorstel.

De resultaten sluiten aan bij recent onderzoek van de Volkskrant waarin bleek dat Nederlandse wetenschappers tussen de 10 en 30 procent van hun tijd steken in het opstellen van onderzoeksaanvragen. De kans op succes is bij instanties als NWO kleiner dan 20 procent, in EU-verband nog minder.

Opmerkelijk

Bij Amerikaanse instellingen als NASA en de NIH ligt die kans rond de 20 procent. Opmerkelijk, aldus de auteurs van de studie, is dat er geen statistisch verband lijkt te bestaan tussen de tijd die aanvragers in een voorstel steken en de kans op succes. Wat wel helpt is gewoon meer aanvragen indienen. 'Twee of meer aanvragen per jaar kan een strategie zijn.'

De Eindhovense sociaal-psycholoog Daniël Lakens, in Nederland een bekend criticus van het NWO-systeem voor onderzoeksfinanciering, noemt de studie belangrijk omdat die op feiten is gebaseerd. 'Het beurzensysteem faalt als businessmodel voor de wetenschap.'

De PLOS-studie adviseert wetenschappers niet langer programma's in te dienen waar de kans op succes kleiner is dan één op vijf.